donderdag 20 februari 2020

Anne with an E


Toen mijn peetbroer mij, ik stond op dat moment op het station, app’te met de tip om “Anne with an E” te kijken, antwoordde ik met “Ben benieuwd” maar om eerlijk te zijn was ik meer verbaasd dan echt benieuwd. Vond hij echt dat ik een serie over een weesmeisje leuk zou vinden? Vond híj zo’n serie leuk? Hij en ik, wij tipten elkaar toch heel andere genres?
Maar toen kwam mijn trein en dacht ik niet meer “Anne with an E”.

Een week of twee later kwam er weer een berichtje van hem: of ik de serie nu al gezien had? Nee dus. Ik besloot toch wat meer over die Anne op te zoeken.
Hmmm, een hoge score op IMDb, dé site voor alles op filmgebied (8,6)
Hmmm, veel prijzen gewonnen.
Hmmm, niet een zielig kind maar een lekker eigenzinnige meid.
Hmmm, drie keer hmmm…. Misschien dan toch maar? Deze trailer trok mij defintief over de streep <klik>

Ik slingerde Netflix aan en begon aan de eerste aflevering. Vrijwel meteen daarna aan de tweede, de derde, de vierde, eh, ik begon dus aan het eerste seizoen. En was binnen no time helemaal in de ban van Anne. 

“Anne with an E” is gebaseerd op de klassieker “Anne van het Groene Huis” (originele titel “Anne of Green Gables”) van L.M. Montgomery, een boek dat ik overigens niet gelezen heb. Matthew en Marilla Cuthbert, geen echtpaar maar broer en zus, hebben besloten om een jongen uit een weeshuis in dienst te nemen om hen op hun boerderij te helpen. Tot hun grote (Matthew) en onaangename (Marilla) verbazing staat er echter geen stevige knul maar een spichtig, zeer praatgraag meisje voor hun op het station. Wat moeten zij daar nu mee?

Die vraag komt herhaaldelijk terug: wat moeten zij nu met Anne? Wat moeten de buren, de andere schoolkinderen, de rest van het dorp met Anne? Anne is namelijk totaal anders dan zij gewend zijn: een kind met ongelooflijk veel fantasie en een bijna brutale openheid, met een vreselijk verleden maar, ondanks dat verleden, ook met veel veerkracht, moed en optimisme. Geen meisje met schattige blonde krullen maar met rode vlechten, een meisje dat zichzelf lelijk vindt en daarom met een hoed vol wilde bloemen op haar eerste schooldag verschijnt.


Dan is het vast zo’n zoetsappige, tranentrekkende feel good-serie, denk je nu misschien. (Zoals ik aanvankelijk deed.) Dat is het beslist niet: dankzij onderwerpen als discriminatie op grond van ras, geslacht, geaardheid en cultuur, tegenstelling tussen arm en rijk en de strijd tegen vooroordelen en bekrompenheid is er weinig zoetsappigs aan “Anne with an E”.
Feel good is het door thema’s als vriendschap, hoop en loyaliteit én door de prachtige beelden (Canada!) en de mooie intro (en de muziek!) wèl. (Maar wat is daar mis mee?)
En, ja, eerlijk is eerlijk, tranentrekkend ook een beetje veel. Ik huil niet gauw bij films en series maar bij “Anne with an E” moest ik af en toe toch stevig slikken.

Een stevige aanrader kortom: “Anne with an E”, drie seizoenen met in totaal zevenentwintig afleveringen. Je kan dus even vooruit. Tenzij je op mij lijkt, in dat geval is "even" wel behoorlijk letterlijk "even" 😉







6 opmerkingen:

lien zei

Ik zie de trailer altijd voorbij komen op Netflix, leuk dat ik er nu meer van weet! Klinkt erg de moeite waard!

Sylvie zei

Ik ben bijna jaloers dat jij nog aan deze serie kan beginnen ;)
Veel kijkplezier!

Hetty Boerman zei

Bedankt voor de tip. Ik heb de eerste 4 afleveringen inmiddels gezien. Ik ben fan!

Sylvie zei

Leuk, Hetty! Jij bent dit weekend dus onder de pannen ;)

Piet P. zei

Ik dacht eventjes aan Anne + . Daarvan heb ik alle afleveringen achter elkaar naar binnen geslobberd. (Via NPO Start). Ik heb er best veel op aan te merken, maar dat heb ik ook op het consumeren van Magnums...

Sylvie zei

Betekent dit dat je de serie niet kent, Piet? Dat zou jammer zijn want alleen al vanwege de grote liefde van Anne voor literatuur denk ik dat dit echt iets voor jou is.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...