vrijdag 19 juli 2024

ABC anno 2024, deel 1


In september 2013, bijna elf jaar geleden dus, schreef ik, verdeeld over twee posts, over dingen waar ik blij van werd. Ik deed dit aan de hand van een ABC. Afgelopen week las ik die opsomming, waarvan ik toen al meteen zei dat die (gelukkig!) beslist onvolledig was, nog eens over.
 
Het was heel leuk om zo terug te kijken. En het was ook heel leuk om te beseffen dat er slechts een paar dingen waren die ik nu niet meer zou noemen. Niet omdat ik er niet meer blij van zou worden maar omdat ik ze nu niet meer kijk (Grey’s Anatomy), doe (niet zo legaal downloaden) en eet (yoghurt met cruesli als ontbijt). Natuurlijk zijn er daarnaast ook wat zaken om andere redenen inmiddels achterhaald. Zo douche ik inmiddels wat minder uitgebreid (want milieubewuster), is het mailen met vriendinnen grotendeels vervangen door app’en en is “weekend” niet meer speciaal een “blij-ding” nu ik niet meer werk.
 
Al teruglezende besloot ik om een actuele abc-lijst samen te stellen, een ABC anno 2024. Eentje die niet in plaats van die van 2013 komt maar als een aanvulling erop. En net als toen in twee delen.
 
A.
Nog steeds Ameland en de aankomsthal van Schiphol (twee “golden oldies”, nadruk op golden). Mijn agenda met gezellige afspraken. Agatha Christie en aandacht, onverdeelde aandacht. Rijden in een automaat, ik zou nooit meer een schakelauto willen!
 
B.
Buiten zijn, niet alleen met “goed” weer maar ook als het koud is of grijs. Desnoods voor een half uurtje, desnoods tussen buitjes en buien door. Ik houd van “binnen” maar heb “buiten” ook erg nodig. Bouwmarkten. Eigengebakken brood (eigen = gebakken door Peter). Boswandelingen. Borrelen, bloesem en buren (we hebben fijne buren). Het Binnenveld, mijn openluchtsportschool.


C.
Carpe diem’en natuurlijk. Cocktails en chocolatechipcookies. Challenges en mijn favoriete thrillerschrijver Harlan Coben. Creatieve mensen en zelf creatief bezigzijn. Columns lezen.
 
D.
Doordeweeks (omdat dat nu het nieuwe weekend is). Dromen, documentaires en dansen (thuis!). Ons dakterras. Nog steeds douchen, minder lang dus dan in 2013 maar wel heel lekker in onze “nieuwe” badkamer waar we nog steeds zo, zo blij mee zijn.


E.
Eigen baas zijn, espresso-martini’s en eekhoorntjes. Doen waar ik zin in heb zonder “Eigenlijk moet ik....” erbij te denken. Extra porties koken “voor de vriezer”.
 
F.
Fantaseren, fietsen, fruit. Flexibel zijn (letterlijk en vooral figuurlijk). “Freestyle’n” bij het koken (= zomaar wat lekkers verzinnen met wat er nog in huis is).

G.
Gewoon niksen en met volle teugen genieten. Groeten en begroet worden. Gezond zijn. Geen geldzorgen hebben. Deze Golden Years, of in goed Nederlands: deze tijd van gepensioneerd-zijn, Golden Years vind ik zo veel beter klinken, toepasselijker vooral.
 
H.
Hordeuren en -ramen, humor, Harry Potter (boeken en films). Hardlopen, niet meer zo “snel” en zo ver als tien jaar geleden maar nog wel kunnen hardlopen.
 
I.
Indutten (letterlijk, beslist niet geestelijk!), inspiratie en idealen hebben. Intuïtief durven handelen en innerlijke schoonheid zien. Inductiekoken. Ik had altijd het idee dat er niks boven koken op gas ging. Het schoonmaken van de plaat en de pitten was een crime maar toch... En toen stapten we toch over en kwamen zo, nou ja, niet van de hel maar toch wel op iets wat op de hemel lijkt. Qua schoonhouden en ook qua koken.
 
J.
“Ja, leuk! Zeg maar waar en wanneer!” als vrijwel directe reactie op een vraag als “Zin in koffie/wijntje/dagje uit?”. Jan van Haasterenpuzzels, jassen met capuchons. Mijn jongens.
 
K.
Klussen, sámen klussen in en rond huis, kerstdorpjes, opgeruimde kamers. Koffie halverwege een wandeling. Kringloopwinkels, kunst en, natuurlijk en nog steeds, knuffelen.


L.
Leuke uitjes bedenken, luieren en lieve berichtjes. Lachen op verschillende manieren: zachtjes, schaterend, bijna-niet-te-stoppen. Lentebolletjes die uitkomen. Luisterboeken tijdens het wandelen en huishoudelijke karweitjes. Lijstjes maken.
 
Aldus de eerste helft van mijn (gelukkig!) beslist onvolledige lijst anno 2024.
Wordt dus vervolgd.
Ik kan het een ieder overigens van harte aanbevelen om ook eens wat dingen te bedenken waar je blij van wordt. Heel blij, beetje blij, eventjes blij, alleen al bij de gedachte blij. Mijn ervaring is dat je er.... ja, je snapt het,  dat je er dus blij van wordt. En dat is "vooral in deze tijd" toch mooi meegenomen.





Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...