donderdag 15 april 2010

Krijgen hun gelijk?

Zeg eens eerlijk: vraag je je nu alleen maar af wie er waarin gelijk krijgen of staan je haren recht overeind en denk je "Hun? HUN? Zij! Het is ZIJ!"?

Het heeft me veel moeite gekost om bovenstaand zinnetje te tikken en ook nog als titel te gebruiken. Ik heb er nog kippenvel van op mijn armen. Ik vind mezelf geen taalpurist, maak er, tot mijn grote schaamte, ook teveel fouten voor, maar het gebruik van "hun" als het "zij" moet zijn, klinkt in mijn oren als nagels die over een schoolbord krassen.

In mijn vorige stukje gebruikte ik het woordje "overnieuw" en ik was me van geen taalfout bewust. Maar toen las ik:

Overnieuw is een contaminatie van over en opnieuw die weliswaar vaak voorkomt, maar niet door iedereen wordt aanvaard.
Auw! Maar het werd nog pijnlijker:
Sommigen veroordelen het zelfs als 'minder beschaafd'. Daarom raden wij aan dit woord te vermijden en in plaats daarvan het gewone opnieuw te gebruiken.

Ik was er stil van. De gedachte om stilletjes dat onbeschaafde "overnieuw" in mijn stukje te vervangen borrelde even op, maar het kwaad was al geschied, het was al gelezen, ik had zelf al op het schoolbord van "sommigen" gekrast. Het enige wat erop zat, was het vinden van een tegengeluid. Tot mijn grote vreugde vond ik uiteindelijk dit:

Overnieuw is ontstaan als contaminatie, maar mag volgens ons toch wel gebruikt worden.
En als extra pleister op mijn wondje:
De acceptatie van overnieuw is ongetwijfeld een kwestie van tijd.

Erg lang duurde mijn blijdschap daarna niet. Want is dit en vooral dit niet een voorteken dat "hun hebben" binnen (te) korte tijd ook geaccepteerd wordt? Oftewel krijgen "hun" straks gelijk?
Nee toch! Neeeeee!

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hahaha, ik las je tweet en dacht gelijk: hun, hun ??? daar moet vast iets voor of dat moet "zij" zijn!! En toen ging ik naar je blog en las ik je titel: aargh! Maar gelukkig, ik heb voor niks gegruweld, en ben met het verder lezen gerust gesteld.
Maar de taalverloedering slaat inderdaad toe. Of is het een soort natuurlijke evolutie?

Sylvie zei

Mooi, opluchting aan beide kanten ;-)

Dat taal evolueert vind ik prima in veel gevallen: geen dubbele oo's e.d. meer, geen moeilijke naamvallen, maar in dit geval.... :-/

Berna zei

Neeeeee, alsjeblieft geen hun als het zij moet zijn! Ik voel met je mee.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...