maandag 9 januari 2012

Blunder



Vriendin had me net over haar blunder in een restaurant verteld. Ze had zich zo geschaamd zei ze, dat ze er pas de volgende dag om kon lachen. “Ach joh, dat is zo’n klassieke vergissing,” troostte ik. Maar wel met een dikke grijns op mijn gezicht.

“Als je het maar niet aan iedereen vertelt!” waarschuwde zij, “Ik ken je blog wel, zet daar je eigen blunders maar op! Als je durft!”

Als-je-durft.... Hmm... Nou, oké dan:

Op kerstavond zaten Peter en ik niet gewoon thuis maar in een restaurant in Maastricht. Er werd een speciaal kerstmenu geserveerd. Zo’n menu waar de lekkerste dingen op stonden. “U kunt kiezen tussen drie en vier gangen, en bij elke gang tussen twee gerechten” zei de ober. De eerste keus was snel gemaakt, daarna werd het moeilijker.

“Eh... drie?”
“Vier! Vier gangen natuurlijk!”
“Wildpaté of garnalencocktail?”
“Ja!”
“Ossenstaartbouillon of bouillon met forel?”
“Is goed!”
“Vistrio of kalfslende?”
“Lekker!”
“Péééét!”
“Ja, nou...”

Uiteindelijk zijn we eruit gekomen, maar hoeveel lol we er zelf ook om hadden, ik besloot om de ober onze meligheid te besparen en gewoon zo kort en bondig mogelijk onze keuzes door te geven. Er zullen weinig mensen zijn die dit kunnen geloven, maar zo kan ik ook wel zijn: kort en bondig. Dus ik zei:

“We willen allebei vier gangen en allebei hetzelfde, alleen voor hem de bouillon met forel en voor mij die van ossenstaart graag.”

Zo. Daar deed ik de ober vast een plezier mee. Gewoon kort en bondig zonder overbodige en daarom onduidelijke opmerkingen. En stiekem was ik heel voldaan over mijn aanpak. Alleen bleef het wat stil zo schuin achter mij en toen ik me half omdraaide zag ik geen dankbare maar een wat verbijsterde blik. Een blik die ik pas begreep toen Peter mijn zo kort en bondige bestelling met een grijns overnam en zei:

“En dan zal ìk nu maar vertellen wàt wij allebei hetzelfde willen...”


Vriendin lag in een deuk: “O, dit is wel echt iets voor jou! Ik zie dat gezicht van je gewoon voor me!” Nee, van haar kon ik geen troostend woord verwachten, zelfs niet in combinatie met een grijns.

“Dus als ik dit op mijn blog zet, mag ik ook dat van jou vertellen?”
“Nee!”
“Niet over dat je geen aperitief wilde omdat je eerst wat wilde drinken?”
“Nee!”
“Flauw, hoor...”

1 opmerking:

Berna zei

Heerlijk verhaal weer!
Grijns

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...