maandag 2 september 2013

ABC, deel 2


En dan nu het vervolg van gisteren: deel twee van mijn onvolledige ABC-lijst:

M.
Margarita’s! Op een zonnig terras of gewoon lekker thuis maar wel met een zoutrandje op het glas. Motregen tijdens het hardlopen. Mooie kleren, musea bezoeken, muziek, mijn MacBook. Maar bovenal: moeder-zijn. De moeder mogen zijn van onze twee zonen.

N.
Nieuwe boeken uitpakken op het werk. Niks hoeven doen en dat er dan juist veel uit mijn handen komt. Nieuwe recepten uitproberen. Nagenieten.

O.
Ochtendloopjes, ovenschotels, oorknopjes en “alles” opgeruimd hebben. Oude(re) echtparen tegenkomen en zien dat ze elkaar nog steeds de leukste vinden.


P.
Plannen maken met Peter: “Als we nou eens...”. Pioenrozen. Poffertjes eten bij dat ene pannenkoekenrestaurant in het bos. Een plaspauze tijdens een vergadering of cursus. Prosecco drinken, puur of met een scheutje limoncello of als een spritz met aperol, een scheutje spa rood en een schijfje sinaasappel. Pluk van de Petteflet.

Q.
Als letter bij Wordfeud (of old skool Scrabble) en dan in combinatie met de U en drie keer woordwaarde.

R.
Relaxen na een drukke dag, in restaurantjes eten en rosé. Recepten uitwisselen. Runkeeper, de app waarmee ik hardloop en die mijn tempo en mijn trainingen bijhoudt. Romans die mij bezig blijven houden, zelfs lang nadat ik ze uit heb. De geur van de bloemen van rozenbottelstruiken. Die geur gaat altijd rechtstreeks naar het kwabje van mijn hersenen waar mijn jeugdherinneringen liggen opgeslagen. 


S.
Slapen. Schrijven. Spa rood. Stedentrips. Het strand. De stilte ’s morgens vroeg of juist ’s avonds heel laat. Samen in plaats van alleen. Sushi. Sashimi van zalm en tonijn. Skypen met Paul. 


T.
Thee drinken. Tanden poetsen. De tijd hebben, ruim de tijd hebben. Een thriller lezen en het boek niet weg kunnen leggen. Thuiskomen en dat Peter dan in de deuropening staat omdat hij via zijn telefoon had gezien dat ik eraan kwam. To do-lijstjes met al veel doorgestreepte taken.

U.
Uitgaan. Uitzendinggemist.nl. Uitzonderlijk goed zijn in iets (gewoon goed vind ik ook prima en is zeker haalbaarder maar gewoon begint nu eenmaal niet met een U).

V.
Vriendinnen. Vriendin-zijn. Een dierbaar persoon vast kunnen houden. Veerpontjes, vakanties en natuurlijk vliegen, niet die beesten en ook niet zozeer in zo’n groot toestel maar zoals laatst in een kleintje. Leuke verrassingen en aangename verbazing. Vis eten. Voorpret en verheugjes. De Veluwe en (hard-)lopen langs de vloedlijn. 


W.
Wakker worden zonder wekker. Water in allerlei (met uitzondering van overstroming en lekkage) vormen: zee, vijver, fontein, rivier, meer. Lekker fris over mijn polsen als het warm is, om gewoon rechtstreeks uit de kraan te drinken en als regen tegen het raam terwijl ik binnen ben. Wordfeud spelen, naar wolken staren, werken, weekend en, maar niet te vaak, winkelen.

X.
The X-men. Dit zijn gemuteerde mensen met bovennatuurlijke talenten. Zo kan de één gedachten lezen, de ander onzichtbaar worden en weer een ander kan nooit echt gewond raken omdat zijn lichaam meteen en uit zichzelf herstelt. Ik probeer me voor te stellen wat ik zou willen kunnen en ik twijfel daarbij tussen zomaar kunnen veranderen in elke willekeurige persoon (al ontgaat me de directe noodzaak) en iemand maar te hoeven aanraken en hij/zij doet precies wat ik wil (uiteraard zou ik deze gave alleen ten goede gebruiken).
Eh... is er nog iemand aan het lezen? Ik begrijp dat ik nu een wat moeilijk te volgen pad op ga maar het was heel moeilijk om iets bij de X te bedenken. Roept er iemand “Xenos”? Serieus? Die winkel waar je altijd met meer uitkomt dan je je elke keer voorneemt? Persoonlijk word ik blijer van een X-men film.

Y.
Yoghurt met chocoladecruesli. Het kan gezonder, ik weet het, maar het is zo lekker en ik eet het bovendien allang niet meer elke ochtend. Yoghurt in plaats van kwark als ik kwarkbroodjes wil bakken maar geen kwark in huis heb. Dan worden het  meer koeken, yoghurtkoeken. Vanwege de andere substantie dus. “YOLO” roepen als ik iets wil doen wat ik misschien beter kan laten. En YouTube. Omdat je daar zoveel leuks en grappigs en interessants kan bekijken. Hele avonden kan je vullen met YouTube-filmpjes! Heb ik me laten vertellen... niet dat ik... nee, joh! 

Z.
Onze zonen. Mijn zusjes. Zwoele zomeravonden en zachte lentes. Zeventiger jaren-liedjes. Zonsòp- en zonsòndergangen. Zomaar niks doen. Zomaar leuke ABC-lijstjes bedenken... Zomaar erachter komen dat zo’n lijst altijd onvolledig zal zijn. Zo blij van deze gedachte worden.






Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...