zondag 2 juli 2017

Mijn vijf jaren-boekjes


Wat zou je redden uit een brand?

Welke vervelende gewoonte wil je afleren?

Wat doe je het liefst op zaterdagmorgen?

Vriendin J. en ik zaten samen heerlijk onderuit op loungebanken op een terrasje langs de Rijn in Arnhem. Het was een zonnige dag, we hadden elk een lekker drankje en heel veel plezier. Kort tevoren had ik het boekje “Een vraag per dag” gekocht en al bladerend las ik wat vragen voor. Wij verrasten elkaar maar vaak ook onszelf met onze, dankzij de zon en ook wel onze consumpties, spontane antwoorden. Ons gelach moet op sommige momenten aan de overkant van de rivier te horen zijn geweest.

Wat is jouw geheime passie?

Wat ligt er in jouw koelkast?

Welk nieuw woord heb je onlangs geleerd?

Het is een bijzonder boekje. Er staan 365 vragen in, voor elke dag dus eentje, en het is de bedoeling dat je elke dag jouw antwoord in de ruimte eronder schrijft. Als je dit vijf jaar volhoudt, er staan vijf vakjes onder elke vraag, heb je een uniek beeld van hoe je smaken, ideeën, meningen maar ook je zorgen en voornemens veranderd zijn. Of juist hetzelfde zijn gebleven.

Een klein jaar geleden vond ik in een boekhandel een vijf jaren-dagboek: “Een zin per dag”. Het is een andere versie van dat vragenboekje. Hierin is op elke pagina ruimte om vijf jaar lang in één zin (vakje) je dag te beschrijven.
Ik viel voor dit concept omdat ik het altijd jammer heb gevonden dat het me nooit gelukt is om een dagboek bij te houden. Niet langer dan een maand of twee tenminste. Eén van de belangrijkste redenen waarom ik het niet lang volhield was omdat ik er eindeloze verhalen in schreef. In dit boekje is daar geen ruimte voor; ik moet daarom wel kort en bondig zijn. En als ik nu een dag oversla, word ik door een lege pagina aangestaard. Daarom schrijf ik “al” een klein jaar trouw en heb ik zo mijn record van die amper twee maanden ruim gebroken. Het is nu al leuk om terug te lezen wat mij “toen” bezighield, waar ik boos over was of blij of verdrietig, waar ik mij zorgen over maakte en hoe bepaalde “grote” problemen inmiddels kleintjes zijn geworden of zelfs niet meer bestaan. Het is soms naast leuk ook geruststellend.

Over welk onderwerp wil je het niet meer hebben?

Wie is jouw rolmodel?

Wanneer zat je voor het laatst op een roze wolk?

Ik hoop van harte.... nee! Ik gá mijn uiterste best doen om het schrijven in deze boekjes zeker vijf jaar vol te houden. Het dagboekje houd ik voor mijzelf maar het vragenboekje deel ik met mijn omgeving. Geregeld stel ik er een vraag uit en dat levert dan grappige en vaak verrassende gesprekjes op.

Die middag aan de Rijn hebben J. en ik dúbbel gelegen om de vraag “Waar word je ongelukkig van?”. Je zou misschien trieste voorbeelden verwachten maar er schoten ons telkens andere dingen te binnen waar we absoluut niet tegen kunnen en dat die dingen steeds absurder werden lag vast (ook) aan, ik noemde het al eerder, de zon en onze consumpties.

Welke groente eet je het liefst?

Welk advies zou je een kind van acht jaar geven?

Waar zie je jezelf over vijf jaar?

Graag op een fijne plek, lezend in mijn boekjes, met een grote glimlach op mijn gezicht.








Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...