maandag 26 augustus 2019

Varen door de Biesbosch







Voor mijn verjaardag in oktober vorig jaar kreeg ik van Paul weer een belevenis, en wel een rondvaart inclusief high tea voor twee personen door de Biesbosch. Aangezien ik naast al dat gewandel, gefiets en gehardloop best wel lui ben maar ik er tegelijk ook van houd om mooie en interessante dingen te zien en mee te maken, was dit een schot in de roos.
Ik houd ervan om lekker relaxt van alles langs mij heen te zien trekken. Ik houd ervan om naar boeiende vertellers te luisteren. En ik houd ervan om tegelijk lekkere hapjes te kunnen eten. De vaartocht door de Biesbosch afgelopen zondag was dus letterlijk en figuurlijk een cadeautje!

Het was zonnig en warm toen Peter en ik naar Drimmelen in Noord-Brabant reden. Een ideale dag voor een paar uurtjes op het water. Onze navigatie wees ons perfect de weg naar de kade. Het inchecken ging zonder problemen, het vinden van een parkeerplaats was een ander verhaal. Drimmelen was vol, óvervol. Waar je ook keek zag je boten, mensen, auto’s, boten, auto’s en nog meer auto’s. Dat doen perfecte dagen in combinatie met water...
“Een klein eindje terug, achter de Spar is een groot parkeerterrein,” zei de mevrouw van het rondvaartbedrijf. Maar dat terrein was vol. En alle andere plekken waren vol. Met nog maar een krap half uur tot het aan boord gaan kregen wij het steeds benauwder en uiteindelijk hebben we onze auto ten einde raad op een parkeerplaats gezet die, hoe zal ik het zeggen, eigenlijk voor andere mensen bedoeld was. Dankzij deze burgerlijke ongehoorzaamheid konden we toch, zij het behoorlijk bezweet, op tijd weer op de kade zijn.

Gelukkig maar want…



Want wat was het een mooie tocht! Wij waren nog nooit in de Biesbosch geweest en we hebben onze ogen uitgekeken zoals dat heet. Wel op de meest relaxte manier die je kan bedenken.



Eerst vanachter het raam aan ons tafeltje terwijl wij van de royale high tea genoten en daarna vanaf het dek.


De kapitein vertelde ondertussen over de oorsprong van het nationaal park en de begroeiing, wees ons op doorkijkjes en vogelnesten, legde uitgebreid het verschil uit tussen de zee- en de visarend en wist nog veel feiten en feitjes over grienden, eendenkooien en de Biesbosch in oorlogstijd.


Aangezien mijn geest al na een half uurtje varen op standje “Superontspannen” stond heb ik helaas niet veel van zijn verhalen onthouden. Meer dan dat de film Zwartboek daar is opgenomen, de zeearend oneerbiedig “vliegende deur” wordt genoemd, omgewaaide bomen daar ook horizontaal verder kunnen groeien en dat er heel, heel veel springbalsemienen groeien heb ik eigenlijk niet onthouden.

Maar ik heb wel gezwaaid naar voorbijvarende waterliefhebbers en ik heb een paar foto’s gemaakt.



En ik heb bij deze dus weer een steengoede uitgaanstip:

Wil je een leuke rondvaart?
Al dan niet met een high tea?

Ga naar de Biesbosch!



O, en voor het geval iemand hier zich afvraagt hoe ons illegaal parkeren is afgelopen: er lag géén bon onder de ruitenwisser ;)

Wat uiteraard niet betekent dat misdaad loont 😇



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...