donderdag 9 juni 2022

Uitvinding gevraagd

 


Al een paar weken wordt er in diverse wijken in mijn woonplaats druk gewerkt aan de aanleg van glasvezel. Héél druk gewerkt om precies te zijn. In meerdere straten tegelijk zijn mannen in oranje hesjes bezig om trottoirs open te breken, geulen te graven, kabels naar voordeuren te “schieten” en daarna de boel weer dicht te leggen. 

Nou, dat is toch fijn: glasvezel, zal je nu hoogstwaarschijnlijk zeggen (ik ken zelfs iemand wiens echtgenoot een vreugdedans deed toen hij hoorde dat zijn wijk aan de beurt zou zijn) en dat is het ook maar man, o man wat een lawaai komt daarbij kijken! Het aftrillen van al die tegels en straatklinkers na het weer dichtleggen klinkt snerpend en dreunend tegelijk, en is straten ver te horen.
Toen ze bij mij voor aan het werk waren heb ik twee dagen hoofdpijn gehad. Ondanks dat alle ramen dicht waren en ik met oortjes in naar een luisterboek met het volume omhoog gedraaid luisterde (correctie: probeerde te luisteren).  

Ik durf me er geen voorstelling van te maken hoe dit voor die werkmensen moet zijn. Degene die de pech heeft (zo zie ik dat tenminste) de trilmachine te moeten bedienen draagt natuurlijk wel gehoorbescherming maar zou dat echt al dat gedreun tegenhouden? Ik hoop het van harte maar betwijfel het nog meer. Daarbij hebben zijn collega’s zo’n koptelefoon niet op terwijl zij wel vlakbij de aftrillende (het woord alleen al!) man aan het werk zijn.  

Zou hier echt niets aan te doen zijn? 

 

Volgens een medewijkbewoner, eentje die al die werkzaamheden “machtig interessant” vindt en kennelijk ooit ook “met kabels” heeft gewerkt was dat schieten van kabels een “prachtuitvinding”. Dat zou hem in zijn tijd veel werk bespaard hebben. Meer van zijn verhaal heb ik niet meegekregen aangezien er toen weer een stuk stoep afgetrild moest worden. Maar iets bleef wel in mijn (zere) hoofd hangen: “prachtuitvinding”... 

 

En ik vroeg me af... 

Zou er niet nog iets prachtigers uitgevonden kunnen worden? Iets wat in apparaten die lawaai maken ingebouwd kan worden waardoor ze fluisterstil worden. 

Stel je eens voor: een hogedrukspuit die geen jengelgeluid meer voortbrengt. 

Een elektrische heggenschaar die je niet doet vloeken mopperen als je net lekker rustig in je tuin wil zitten terwijl een buur zijn/haar heg besluit te kortwieken. 

Boor-, schuur- en zaagmachines die na tien uur ’s avonds te gebruiken zijn (niet dat je dat moet willen maar het gaat om het idee), slijpapparaten zonder hysterische gilgeluiden.  

Trilplaten die geen hoofdpijn, losse vullingen in je kiezen en misschien zelfs gehoorbeschadiging (ondanks die beschermende koptelefoon) opleveren. 

Heerlijk toch! Ik teken ervoor! 

 

Er zijn zoveel nuttige uitvindingen gedaan (penicilline, sokken, het wiel, boekdrukkunst, blarenpleisters, google maps, hoeslakens).  

Er zijn zelfs dingen uitgevonden waar ik persoonlijk het nut niet van in zie (smaakverbeterende vorken, waterpistooltjes, parapluutjes voor aan je schoenen zodat deze niet nat worden, boterhamzakjes met schimmelvlekken om te voorkomen dat collega’s je lunch opeten, selfiesticks). 

De kennis schijnt er dus te zijn. 

Op pistolen kan je geluidsdempers schroeven; kan er dan ook niet iets dergelijks voor al die (wel) vredelievende apparaten uitgevonden worden? 


Er is een markt voor, een zeer grote markt.

Er ligt nog lang niet overal glasvezel en heggen worden nog steeds elektrisch gesnoeid als ik in mijn tuin wil relaxen. 

 

 

 

 


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...