vrijdag 17 maart 2023

Mijn challenges


Of je nou veel op sociale media zit of niet, het fenomeen challenge zal je zeker niet ontgaan zijn.

Een challenge om dagelijks 10.000 stappen te zetten.

Een challenge om een maandlang geen andere spullen dan gewone boodschappen te kopen.

Een challenge om minstens 1 keer per week een nieuw recept te koken.

En nog veel meer van dat al.

Er zijn mensen die er allergisch voor zijn, er zijn mensen die ze onweerstaanbaar vinden. En er zijn mensen die er wat selectief aan meedoen.

 

Ik behoor tot de laatste groep. Voor mij moet een challenge leuk maar vooral praktisch zijn. Praktisch in de zin dat het mij wat oplevert: een goede gewoonte, een betere conditie, een wat leniger lijf, nieuwe inzichten, dat heerlijke gevoel van “Ha, toch maar gefikst!”. Zoiets.

Een challenge moet voor mij haalbaar zijn maar tegelijk ook wel uitdagend. En ik heb een doel nodig. Niet zelden bedenk ik eerst een doel en vervolgens een bijbehorende challenge.

 

Medeblogger Lien is, volgens haarzelf, iemand op wie challenges als een magneet werken. Zij schreef er vorige week een leuk stukje over, inclusief een opsomming van alles wat zij afgerond had. Ik was er behoorlijk van onder de indruk: zo’n lange lijst en met niet de gemakkelijkste dingen ook nog.

“365 dagen ontspullen” bijvoorbeeld, dat is dus een heel jaar elke dag iets uit je huis wegdoen.

Nu ben ik niet zo bewaarderig en ik heb daardoor niet veel “overbodige” (persoonlijke mening) spullen maar zelfs al zou ik in plaats van elke dag iedere maand iets weggooien/geven, dan nog zou het mij meer stress dan voldoening opleveren. Misschien zou ik dan een Marie Kondo-waardig huis hebben maar het zou mij geen joy sparken. Daarbij is het risico groot dat Peter, die veel meer dan ik dingen-voor-je-weet-maar-nooit bewaart, mij dan pontificaal bij die ontspulstapel zou deponeren.

Petje af voor Lien dus. (En voor haar man ๐Ÿ˜‰)

 

Aan het eind van haar blogpost stond de vraag “Heb jij al eens een challenge gedaan?”. Mijn antwoord was een direct “Nou en of” en na even (en ook wat langer) nadenken moest ik tot de conclusie komen dat ook ik, die zichzelf selectief noemt, aan een behoorlijk aantal heb meegedaan.

Net als zij heb ik een lijst van mijn volbrachte challenges gemaakt. Omdat bij mijn keuzes het praktische gehalte van grote invloed was, heb ik er ook bijgezet wat mijn doel was.

 

In niet-chronologische volgorde:

 

✅ Hardlopen volgens een schema (“From couch to 5K”). Doel: zo regelmatig kunnen/willen hardlopen dat ik mijn abonnement op de sportschool kon opzeggen.

 

✅ 100HappyDays (100 dagen lang een foto posten van iets waar je die dag blij van werd). Doel: Focus op de kleine dingen, momenten die mijn dag kleuren.

 

✅ 60 boeken in een jaar lezen. Doel: De leesflow die ik een beetje kwijt was weer terugkrijgen.

 

✅ Netflix Movie Challenge (in 1 jaar 25 films/documentaires). Doel: Meer uit ons Netflix-abonnement halen en minder series binge’n.

 

 Eรฉn keer 10 Engelse mijl hardlopen (16 km). Doel: Conditie en vooral doorzettingsvermogen testen.

 

 In een jaar 1000 km hardgelopen hebben. Doel: Zie Engelse mijl.

 

 30 Days of Yoga (een maand lang elke dag yoga’en). Doel: Yoga als routine naast het hardlopen invoeren.

 

✅ Boekenbingo (12 boeken met bepaalde thema’s lezen). Doel: Meer verschillende genres lezen.

 

 Een maand lang vegetarisch eten. Doel: Geen, in ieder geval zo min mogelijk, vlees meer eten.

 

 Een jaar lang elke week bloggen. Doel: Regelmatig(er) schrijven.

 

Zoals gezegd heb ik al deze challenges volbracht en, nog belangrijker, ook al mijn doelen gehaald. Een loop van 16 kilometer haal ik niet meer en ik zal blij zijn als ik aan het eind van het jaar een totaal van 500 kilometer gehaald heb, maar ik loop nog steeds. Het totaal van 60 boeken is bijna een lachertje vergeleken met de hoeveelheid die ik nu lees. Ik heb geen enkele moeite om de leuke dingen van een dag te zien, ik yoga (bijna) dagelijks en we eten, in ieder geval thuis, geen vlees meer.

 

Er zijn mensen die voor het behalen van hun doelen, het oppakken van nieuwe gewoontes, geen challenges nodig hebben. Ik ben daar (helaas?) niet eentje van.

Ook dit jaar heb ik er weer een paar bedacht. Ik vind ze persoonlijk erg leuk en ik hoop van harte dat ik de doelen haal en dat ze gewoontes worden.


๐Ÿ˜Š Voor het eind van het jaar 6 boeken uit eigen kast lezen. Doel: Minder alleen maar “nieuw” (ook al is het uit de bieb) lezen.

 

๐Ÿ˜Š Samen met Peter elke week een "nieuwe" wandeling maken. Doel: (Nog) meer mooie plekjes in ons eigen landje ontdekken.

 

๐Ÿ˜Š Dit jaar minstens 10 keer een museum bezoeken. Doel: Mijn Museumkaart (nog) beter benutten.


Er bestaat dus nรณg een groep: mensen voor wie challenges echt nodig zijn รฉn die er heel veel plezier en voldoening uithalen. 

 

1 opmerking:

www.hetkeetjevanlien.com zei

Hey wat leuk dat mijn blogpost jou inspireerde ook over je challenges te schrijven. En wat hebben we er veel gemeen! Maar 60 boeken per jaar doe ik je niet na hoor, hoewel ik best veel lees (vind ik zelf, vorig jaar 48).
Elke week een nieuwe wandelomgeving daar ben ik ook aan begonnen met manlief. Die was ik nog vergeten op te schrijven. Leuk hoor! Ik sta er net zo in als jij: de challenges moeten me wel wat opleveren.
Succes en vooral plezier ermee!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...