donderdag 4 februari 2010

Een driedimensionale ervaring

 

Avatar 3D is niet zomaar een film, Avatar 3D is een bioscoopervaring. Ik las het in de krant, in reviews, op twitter, Facebook, en als ik het niet las dan hoorde ik het wel. En sinds afgelopen weekend ben ik het er helemaal mee eens.
Zoals wij zondag de bioscoop uitliepen, zo moeten onze ouders dat gedaan hebben na het zien van hun eerste film. Wat wiebelig en stevig onder de indruk. Ik heb ook die verhalen gehoord over hoe mensen vroeger wegdoken omdat zij dachten dat de trein op het grote doek echt op hen afstormde en ik heb er ook om geglimlacht. Maar zondagavond hoorde ik naast mij Peter zachtjes “Wow” zeggen toen de dolfijn van de voorfilm nieuwsgierig “op hem” af zwom. Hij was bepaald niet de enige die zo reageerde.

Het is bijna ongelooflijk dat je door simpelweg zo’n grote bril op je neus te zetten echt midden in een film terecht kan komen. Ik ga hier geen ingewikkeld verhaal ophangen over 3D-technieken, CGI en twee projectoren; als je daar meer over wilt weten google je het maar. Van sommige dingen moet je gewoon genieten, die moet je niet willen begrijpen.
Avatar laat je genieten van vooral de flora en fauna op de planeet Pandora. Je loopt, rent en vliegt met de hoofdfiguren mee en als zij blaadjes en as over zich heen krijgen, dan lijkt het ook over jou heen te dwarrelen. Het is echt een indrukwekkende ervaring.

Ik begrijp dat de film negen Oscarnominaties heeft gekregen. Maar ik begrijp ook waarom die voor het beste scenario er niet bij zit. Het verhaal is aardig, maar meer niet. Een soort West Side Story meets Dances with Wolves meets Greenpeace. Het zijn vooral de 3D-technieken die Avatar de moeite van het kijken, sorry ervaren, waard maken. Zéér de moeite waard maken. En daarom ben ik nu zo ontzettend benieuwd naar Alice in Wonderland 3D. Het is één van mijn favoriete sprookjes. Heerlijk absurd als de droom die ik tot mijn spijt nog nooit zelf gedroomd heb. Ik heb de trailer al gezien. Met Alice zou ik dolgraag willen meelopen. Zelfs als ik daarvoor eerst ook in dat konijnenhol moet vallen. Met die mega-bril op mijn neus.

6 opmerkingen:

Ton de Kruyff zei

Ik heb wel eens naar een 3d film op dvd gekeken. Daar zat dan zo'n raar flutterig papieren brilletje bij. Dat eigenlijk niet goed over mn gewone bril te krijgen was.
Krijg je bij Avatar een betere? Met andere woorden, die bril op de foto is die echt?

Sylvie zei

@Ton, ja hoor, heel echt, ik doe niet aan carnaval oid ;-) Misschien dat het per bios verschilt; in de Edese Cinemec krijg je iig een stevige bril die gemakkelijk over je eigen bril heen past.

Piet P. zei

Ik wilde ook al graag naar Avatar, maar durfde niet omdat ik dacht dat het 3D wel zou tegenvallen.Nounietdus! Nu wil nelsnelwél. Ik heb nu al voorpret.

Sylvie zei

@Nel, voorpret is al heel wat waard. Veel plezier!
BTW Houd je wel rekening met het feit dat deze film in de Cinemec geen (plas)pauze heeft...

Berna zei

Bril staat je leuk Syl!! Moet je houden zo ;)

Sylvie zei

@Berna, :-p je dochter vond 'm zelfs sexy staan! (Leest m'n blog via Hyves.)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...