zondag 27 november 2011

Wordfeud dus, voor tussendoor


Opeens was er Wordfeud. En ook opeens leek bijna iedereen om mij heen het te spelen.

Even een korte uitleg (voor zover het nog nodig is): Wordfeud is een digitale vorm van Scrabble. Je speelt het op je smartphone of iets als een iPad. Op internet dus. Inmiddels heeft Wordfeud bijna net zoveel tegen- als (fanatieke) voorstanders. De tegenstanders gebruiken argumenten als “asociaal”, “het-echte-spel-is-en-blijft-leuker” en “verslaving”, maar daar zet ik dan weer: “sms’en-in-gezelschap-is-ook-asociaal”, “waarom-zou-je-kiezen?” en “oh?” tegenover.
(Wordfeud was bovendien kanshebber om woord van het jaar 2011 te worden; het heeft het afgelegd tegen "weigerambtenaar". Ik bedoel maar... Noemde er iemand Wordfeud asociaal?)

Om een bekende reden, ja, ja, mijn mateloosheid, heb ik wat om de app heen gedraaid. Met heel veel moeite want ik ben dol op Scrabble. Ik win graag en gelukkig ook vaak, en ik wil daarbij mooie woorden leggen. Mooie, zo lang mogelijke woorden, met uiteraard zoveel mogelijk punten. Het feit dat ik daar af en toe (af en toe-hoe!) wat ruim de tijd voor neem, maakt me niet geliefd bij mijn medespelers. Dat geven zij tenminste als argument om niet meer met mij te willen spelen, persoonlijk verdenk ik hen ervan slechte verliezers te zijn. Ik bedoel maar, het was echt niet èlke keer mijn schuld dat die zandloper telkens omviel. Kom op, zeg!

Hoe dan ook... Ik heb het draaien niet erg lang volgehouden en sinds een poosje wordfeud ik op mijn iPhone. In het begin nog tegen vrienden en collega's maar al snel ook tegen door het spel uitgezochte willekeurige, en dus onbekende, spelers. Een paar van die onbekende tegenspelers en ik zijn aan elkaar blijven hangen; we bleken aan elkaar gewaagd wat betreft fraaie woorden, goed gevonden plekken en hoge scores. We begonnen wat opmerkingen over en weer uit te wisselen via het chatvenster, er volgden wat grapjes en inmiddels heb ik het gevoel tegen een stel huisvrienden te spelen. Nou ja, misschien is huisvrienden wat overdreven, maar het zijn beslist geen onbekenden meer en ik “spreek” ze bijna elke dag wel even.

We chatten tijdens het spelen over onze woorden, over onze verliezen en winsten, over ons werk en andere dingetjes-van-de-dag. We huilen bij elkaar uit als we wéér van die ene sterke speler-wiens-naam-wij-daarom-niet-meer-willen-noemen verliezen en moedigen elkaar aan als één van ons op winst staat bij diezelfde persoon. We drinken niet gelijktijdig hetzelfde uit dezelfde koelkast en we hebben elkaar nog nooit ontmoet, maar verder is het net alsof we bij elkaar aan tafel zitten. Alsof we heel gezellig en heel regelmatig samen een potje Scrabble spelen. Gewoon bij elkaar thuis. Maar dan zónder per-ongeluk-omvallende-zandloper.

Wordfeud dus. Lekker woordjes leggen tussen de bedrijven door. Ja echt, tússen de vele andere bedrijven door.
Tussendoor: 16 punten. Enkele woordwaarde.


5 opmerkingen:

Unknown zei

hihihi, ik zie op de foto een heel bekend potje... Binnenkort daag ik je weer 's uit!

Sylvie zei

Lol! Wat goed en grappig dat je het herkent, ik had heel bewust onze namen eraf geknipt ;)
Kom maar op met de rematch!

Anoniem zei

Midden onder 't "sinterklazen"
kwam ik in je blog terecht
en opeens werden de surprises
zomaar aan de kant gelegd.
Lieve Syl, wat kan jij schrijven!
Ik bleef lezen, met lach en traan.
En ik schuif dolgraag regelmatig
aan je wordfeud-tafel aan :-)

Ingrid

Anoniem zei

Gisteren al gereageerd, maar het ging weer mis: als ik met mijn Googleaccount wil antwoorden krijg ik een scherm van de Grote Goegel dat ik mijn mobiele telefoonnummer moet geven. Doe ik dat niet, dan geen reactie. Nu dus anoniem.
Ik heb weer veel geleerd van je: ik wist natuurlijk wel dat scrabble per phone een eclatant succes is, maar dat het wordfeud wordt genoemd? Geen idee, blij dat ik het weet zodat ik weer niet eens een flater sla in het sociaal verkeer. Ik vind het trouwens een lelijk woord en het is toch gewoon scrabble?

Ik wist ook al niet dat je met vreemden kunt scrabbelen...wel oppassen, hoor, voor gevaarlijke onverlaten die je al scrabbelend zouden kunnen belagen.
Tot slot: wat een leuk kunstje heb je weer geflikt met die drie steeds wisselende "Wat u misschien ook leuk vindt" linkjes.

Dankbaar anoniempje

Anoniem zei

Er kwam een leuke reactie van een jongetje die met z'n moeder bij Bart Smit aan het winkelen waren.
Hij zei:" Kijk ma, ze hebben van het scarabbelspel ook een bordspel gemaakt"
Het lijkt wel de wereld op zijn kop.

Veel plezier ermee,

groetjes Tiny.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...