dinsdag 6 maart 2012

Ik werk met boeken


Ik werk met boeken. Zo noemt een kennisje van mij dat, als ze mij tegenkomt en zij haar kleindochter bij zich heeft: “Kijk, dat is de mevrouw uit de bieb, zij werkt met boeken.” Van zichzelf zegt zij dat zij met mensen werkt; zij zit namelijk in de thuiszorg.

Hmm, ik werk dus “met boeken”…

Afgelopen week was weer zo’n werkweek “met boeken”. En ik heb inderdaad boeken uit het transport uitgepakt, nieuwe boeken gestempeld, boeken ingenomen en uitgeleend. Ik heb boeken voor leners opgezocht en gereserveerd, ik heb boeken opgeruimd en ook een paar geplakt, omdat ze letterlijk stukgelezen waren. Heel veel boeken, zo alles bij elkaar.

Ik heb ook heel veel mensen aan mijn balie gehad, voor de gewone administratieve dingetjes. Maar ook mensen, groot en klein, die een gezellig praatje wilden maken. Eentje liet weten dat ze er weer was, eindelijk opgeknapt na een nare griep. Een ander vertelde trots alweer een niveau verder te zijn met lezen. Een paar gaven vriendelijke complimentjes omdat zij mijn leestip zo goed vonden en mijn nieuwe t-shirt mooi, en een aardige meneer kwam met een doosje bonbons.

Er waren ook mensen die gewoon hun verhaal kwijt wilden. Dan luister ik voornamelijk. Naar verhalen over een kind dat opeens zo dwars is en over een gestolen portemonnee tijdens een familiedag-uit. Over een plotselinge ziekenhuisopname en wat-daar-allemaal-wel-niet-bij-komt-kijken, een dementerende echtgenoot, een nare vechtpartij. En over een groot verlies  dat toch nog zo onverwacht kwam. Het verdriet hing als een te zware jas om deze lener heen en ik had zo, zo erg met hem te doen.

Ik werk met boeken, ja. En ik ontmoet daarbij mensen. Mooi toch.

1 opmerking:

Tony zei

Heel mooi. Mooie titel ook, voor een boek misschien, met je ervaringen met mensen als 'boekenwerker'?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...