donderdag 3 februari 2022

Boekenbingo en keuzestress


“Zeg, nu je niet meer werkt... Kom je dan bij mijn leesclub?” 

“O, nee!! O, sorry: nee, dankjewel.” 

“Ah, echt niet?” 

“Echt niet! Ik heb niks met leesclubs, ik heb niet eens iets met clubs.” 

“Ja maar, een léésclub... Jij leest toch zo graag?” 

“In mijn eentje, zonder verplichting en zonder deadline, ja.” 

“Weet je het echt zeker?” 

“Ja!"

“Maar....” 

“Nee, nee, nee!” 

 

We hielden beiden vol. Zij met het proberen om mij over te halen en ik met het weigeren. Op een gegeven moment begon zij over al die boeken die zij dankzij haar leesclub gelezen had, boeken die zij anders niet zo snel uit zichzelf gepakt zou hebben, en die “geweldig!” bleken te zijn. Ik zette daar mijn lange nog-te-lezenlijst met titels die ik via tips en recensies verzamel tegenover. 

 

“En hoe besluit je welk boek jij van die lijst gaat lezen?” 

 

Dat was een stoot onder de gordel. Ik had haar net verteld dat ik vaak langer bezig was met het zoeken naar een film of serie op Netflix dan met het kijken zelf. Iets met keuzestress. 

Ik vond dat ik nog een keer met een tegenzet moest komen, dacht vervolgens weer eens niet goed na en hoorde mijzelf zeggen:

  

“Nou dan.. dan... eh... Daarvoor heb ik iets bedacht...” 

“O?” 

“Ja... eh... Een bingokaart!” 

“Een wat?” 

“Een bingokaart. Ik vond het op internet en dat zag er zo leuk uit. Ik heb wel zelf wat onderwerpen gekozen.” 

 

Tja, ik had eerlijker kunnen zijn. Behalve dat ik inderdaad dergelijke kaarten ooit op sites had gezien en een paar “opdrachten” wel inspirerend vond, had ik tot op dat moment alleen wat met het idee om ook zoiets te doen gespeeld. Om mijn geweten wat te sussen moest ik nu wel.

Ik legde haar uit wat de bedoeling was: een bingokaart dus en dan niet met cijfers maar met thema's, twaalf stuks in dit geval, van boeken in de vakjes. Ik wil dan aan het eind van het jaar alle vakjes doorgehaald (of hoe dat ook heet bij bingo) hebben. Aangezien ik jaarlijks een veelvoud van twaalf boeken lees/luister, moet dat lukken.

Al pratende (en fantaserende) begon ik me op mijn nieuwe "project" te verheugen. 


"Volgens mij levert dit veel verrassinkjes op!"

"O, dat klinkt ook wel leuk voor bij een leesclub. Als je nou..."

"Neehee!"

"Oké, oké! Maar dat moet dan bij je keuzestress helpen?"

"Ja! Bij zo'n thema "Getal in de titel" bijvoorbeeld zijn er heel veel boeken die dan afvallen. Dat maakt het kiezen gemakkelijker. Toch?"

"Natuurlijk!  En welk thema kies jij als eerste?"

"Eh....."





12 opmerkingen:

Piet P. zei

Ha ha, Syl, wat een komisch idee, zo'n bingo. Ik ga eens kijken wat ik kan doorstrepen aan de hand van wat ik de laatste twee jaar heb gelezen. Op het eerste gezicht, niks. Maar wie weet...

Piet P. zei

Mag je voor één boek ook twee vakjes doorkruisen? Want "Station Eleven"van Emily St. John Mandel voldoet aan 2 criteria: a) Getal in titel"en "Verfilmd"(als streaming-serie,".
"Dier in de hoofdrol" mag ook, al ben ik nog bezig in "De Wandelaar"van Adriaan van Dis.
"Over bekend persoon": ik heb de biografie van Sylvia Kristel gelezen.
"Historische roman": de hele Carmen Korn Trilogie .
"Opvallende titel" : "Die Entdeckung der Currywurst"van Uwe Timm,
"Dagboek": "Zwanenzang 1945" verzameling dagboek-citaten verzameld door Walter Kempowski',

Dit zijn er dus 7 van de 12, al heb ik nog meer titels gelezen die ook in dat hokje zouden kunnen.

Maar die andere vijf? Dat gaat nog moeilijk worden. Ik vind het geen mooie eigenschap van mezelf, maar een boek van een niet-westerse auteur? Daar zal ik niet gauw naar grijpen.
Opvallende omslag? Tja, het eerste waar ik aan denk is een kookboek van Ottolenghi, "Simpel" maar dat zal wel niet gelden.
Minibieb? Ik heb zelden iets gezien waar ik zin in zou hebben,
Verhalenbundel? O, dat gaat zéker gebeuren binnen afzienbare tijd
(Bernard Schlinck)
Geboortejaar? Vind ik wel een leuke opgave, maar zal speurwerk vereisen.

Heb je me toch nog aan het werk gezet!

Sylvie zei

Hoi Piet,
Wat leuk dat je zo geïnspireerd bent geraakt door mijn stukje :)
Met wat ik door de (vele, vele) jaren heen gelezen/geluisterd heb, kan ik met gemak alle vakjes doorkruisen. Waarbij ik dan "uit mini-bieb" zou vervangen door "geleend van ....". Maar ik wil alleen nieuw te lezen (of herlezen) boeken gebruiken.
Wat mij betreft zijn er (verder) geen spelregels. Dus meerdere titels in één vakje stoppen en omgekeerd (één boek in twee of zelfs nog meer vakjes); prima, als het maar klopt.
Wb "niet-westerse auteur": nooit een boek van Haruki Murakami gelezen? "Hoe ik talent voor het leven kreeg", van Rodaan Al Galidi? "Wat ik nooit eerder heb gezegd", van Celeste Ng? Over het laatst genoemde boek heb ik een stukje geschreven, het heeft dezelfde titel als het boek (link invoegen lukt hier niet).
Het spijt me totaal niet dat ik je "aan het werk gezet" heb; volgens mij levert het je meer plezier op dan dat het energie kost. Ik ben benieuwd naar dat boek (die boeken) uit je geboortejaar!

Veel liefs, Syl

Piet P. zei

O ja, Murakami natuurlijk wel. Maar die vind ik erg 'westers'. Rodaan Al Galidi woont in Nederland, die tel ik ook niet echt mee (en ik heb niet zoveel zin in een werk van zijn hand). Celeste Ng, dat ga ik zeker bekijken. Het is overigens vast niet moeilijk iets voor dat bingo-vakje te vinden. Maar hoewel ik bezig ben geweest met titels uit mijn geboortejaar heb ik nog niets gevonden. Hoe kan ik het beste zoeken? Ik heb het geprobeerd om bij boekwinkeltjes.nl op datum van uitgave te zoeken, maar dat bleek geen succes (want: het moet wel een eerste druk zijn én echte fictie zijn.) Jij bent een Super Speurneus, dus hierbij mijn vraag: heb jij een tip om gerichter te zoeken?

Sylvie zei

Ik heb als zoekterm "boeken uitgegeven in 19.." gebruikt en vond zo wat ik zocht.
Aangezien ik niet (precies) weet wat er in jouw geval op de .. moet staan, hierbij de site die ik gebruikt heb:https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl/boeken-schrijvers-en-schrijfsters-per-jaar/

Sylvie zei

O, en dan vergeet ik ook nog de alwetende Wikipedia te noemen! Ook gevonden via die zoekterm.

Piet P. zei

Dank! Ik laat weten hoe het verder gaat.Ben voorlopig nog even 'zoet' met Torrey Peters "Detransition Baby" ( zou- als 'geboortejaar' als criterium wordt aangemerkt- nu door éénjarigen gelezen moeten worden).

Een boek uit 1948 zal waarschijnlijk als balsem zijn op mijn nu toch even door dat boek gehavende ziel.

Ik dacht dat ik ongeveer gezocht had zoals jij zocht, maar het oog van de zoekkampioen is niet te overtreffen.

Piet P. zei

Met Wikipedia wilde het niet lukken, en de site "Alles over boeken en schrijvers" toonde bij 1948 maar enkele titels die ik allemaal kende (al zou herlezing beslist goed uitpakken), met één uitzondering en daar ga ik mee aan de slag. Grappig detail is wel, dat het boek zojuist een herdruk heeft gekregen.
"The corner that held them" van Sylvia Townsend Warner wordt mijn volgende boek en ik heb er heel veel zin in!

Sylvie zei

Ik vind het zo grappig wat ik bij jou heb losgemaakt met die bingo :) En ik ben erg benieuwd naar je uiteindelijke lijst. De mijne zal ik tzt hier posten.
Spoiler: er zullen veel meer titels dan 12 op staan. Wel allemaal dit jaar gelezen resp. herlezen.

Piet P. zei

Tja, dan vind ik het 't "eerlijkst" of het meest uitdagend om nu echt te beginnen. Op 1 maart 2023 moet mijn kaart dus vol zijn.

Ik heb wat opgezocht over Celeste Ng, maar als zelfbenoemd bingomaster accepteer ik een boek van haar niet als afkomstig van een niet-westerse auteur. Zij is een(Noord)Amerikaanse schrijfster naar mijn idee.
Ik denk niet dat het haalbaar is om te eisen dat een boek voor het eerst verscheen in een niet-westerse taal, maar wel dat een auteur is geboren en opgegroeid in een niet-westers land en liefst ook daar nog woonachtig.

Al jaren ben ik geabonneerd op het blog van https://annavangelderen.blogspot.com/2022/02/cultuurschok.html
en zij schrijft zulke goede recensies over boeken die ik nooit wil lezen dat ik ongetwijfeld 'passende' boeken ga vinden in haar boekenkast.

De Volkskrant heeft elke zaterdag een rubriekje waarin covers worden vergeleken en becommentarieerd.

Hier vlakbij is een schattig minibiebje, daaruit zal vast wel een (dun) boekje te plukken zijn.

Voor het dier denk ik toch aan een herlezing. Maar ik las dat boek samen met de hele klas in 1962, dus dat mag van mezelf. ("Jennie" van Paul Gallico.)

Aan de slag...

Sylvie zei

Wat ben jij een strenge bingomaster tav niet-westerse schrijvers! Op dit moment luisterlees ik "Het verhaal van de kat die boeken wilde redden", van Sosuke Natsukawa. Geen idee of deze schrijver jouw toets kan doorstaan maar ik denk bijna zeker te weten dat jij het boek wel kan waarderen. Al was het maar vanwege de kat.

Zo herkenbaar en treffend: "... goede recensies over boeken die ik nooit wil lezen..." Dat jij dat ook hebt! Ik voel me altijd zo'n amateurlezer bij zulke mensen. Onterecht maar toch.

Piet P. zei

Nee, ik ben het niet met je eens over mijn 'strengheid', maar het fijne is bij deze bingo dat je je eigen normen mag stellen.

O, wat klinkt die titel van Natsukawa aantrekkelijk! En welzeker binnen mijn normen want: eerst gepubliceerd in het Japans en geboren en getogen Japanner. Hoewel ik heel veel zin heb om 12 boeken te gaan uitzoeken, heb ik bedacht dat ik pas een nieuwe titel te gaan zoeken als ik de eerste kaart heb 'gespeeld' (gelezen dus.)

zie verder je mail: die gebruik ik omdat het omdat ik iets wil vertellen over een andere lezer en ik wellicht privacyregels overtreed als ik dat op deze plaats doe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...