donderdag 21 juli 2022

Met dank aan de buurman en zijn pyjama


Ooit, tijdens een warme zomerweek, niet zo heet als afgelopen dagen maar het was toch behoorlijk afzien, zeker ’s nachts, kwam een buurman heel enthousiast over een nieuwe aanschaf vertellen. Buurvrouw en hij hadden een airco in hun slaapkamer laten installeren: “Installeren, ja. Aan de muur dus. Niet zo’n mobiel ding met een slang naar buiten.” Het was een ware verlichting om goed door te kunnen slapen in plaats van plakkend van de warmte te woelen en te draaien. “En...” voegde hij er blij aan toe, “Ik slaap nu zelfs met een pyjama aan!” 

Voor mij was dat laatste iets te veel info maar Peter was meteen om. Niet vanwege die pyjama maar vanwege het door kunnen slapen. In koelte door kunnen slapen.

 

Inmiddels zijn we ruim vijftien jaar verder en hebben we niet alleen een airco in de slaapkamer ook in de andere kamers op de bovenverdieping en in de woonkamer. Wij zijn watjes als het kwik de 30 graden voorbij gaat maar afgelopen week konden wij ons toch heerlijk in ons koele huis terugtrekken. We lagen overdag niet loom en sloom op de bank maar klusten en rommelden op ons gemak door. ’s Avonds zagen we niet op tegen het naar bed gaan maar kropen we gewoon onder een dekbed om de volgende ochtend uitgeslapen en uitgerust wakker te worden.  

 

Onze airco’s: echt, beste aankoop ooit! 

 

(Niet alleen in de zomer overigens. In de winter zijn we op de bovenverdieping niet meer afhankelijk van de thermostaat in de woonkamer. Als ik in mijn kamer boven achter mijn bureau zit en het koud heb, zorgt de airco voor een behaaglijk temperatuurtje zonder dat het beneden een sauna wordt.  

En het is een gasloze manier van stoken: win - win - win dus.) 

 

Waarom ik dit hier vertel? Niet om de airco- en, vanwege die klamme warmte, slapelozen onder jullie de (vermoeide) ogen uit te steken. Zeker niet! Nee, het is een Tip.

Eerlijk gezegd leek het mij indertijd (ook) een luxe-aanschaf: “Ach, die paar warme dagen in een jaar; daar valt toch mee te leven?” maar inmiddels worden het steeds meer  en meer warme (hete zelfs) dagen en, nog erger, nachten in een jaar. 

Daarbij kan je immers niet elke hete dag uren in een koude supermarkt doorbrengen waar, volgens mij maar ik kan het mis hebben, overnachten tussen de brood- en de groenteafdeling niet wordt toegestaan. 

Het is een investering, ja, maar zeker eentje waar je veel profijt, energie en nachtrust uithaalt. (En in bepaalde gevallen kennelijk de pyjama-industrie steunt.)

 

Ik vertel dit alles dus bij wijze van goed advies, zoals onze buurman ooit deed. Wel met iets minder details dan hij indertijd want (en ik kan er echt niks aan doen, ik wilde dat het anders was) elke keer dat ik hem tijdens warme zomerdagen tegenkom, zie ik de man in een pyjama voor me. 

Misschien dat dat minder ongemakkelijk zal worden als ik ooit wat beter mijn lachen in kan houden. En er dus geen teddybeer meer bij verzin. Ik vrees echter... 

 

Dág buurman! Welteru... eh, nogmaals bedankt, hè!


(Al hoop ik toch dat je dit niet leest.) 

 

 

 

2 opmerkingen:

nicole orriens zei

Ik ben ook zo blij met onze airco! Wij slapen op zolder en daar kun je echt niet tegenaan isoleren of luchten.

Sylvie zei

O, op zolder! Nee, dat zou zonder airco helemaal geen doen (slapen) zijn in de zomer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...