vrijdag 10 februari 2023

Uitgespeeld, niet uitgelezen


Iets meer dan een jaar geleden schreef ik over mijn boekenbingo. Oorspronkelijk was het een ter plekke verzonnen challenge toen ik maar niet van hardnekkige pogingen om mij bij een leesclub in te lijven af kon komen. Eenmaal thuis begon het idee van zo’n bingo mij steeds meer bezig te houden en ook aan te trekken.

Ik verzon wat onderwerpen, fröbelde een kaart en vertelde er in een blogstukje over. Tot mijn verbazing en plezier bleken er een paar (een klein handjevol, maar toch...) lezers die het zo leuk vonden dat zij eraan mee wilden doen. In ieder geval voor een paar onderwerpen. Op eentje na dan, zij tilde de bingo naar een literair niveau waar ik niet aan zou kunnen tippen, als ik al zou durven, eh...willen.

 

Mijn bingokaart heb ik ruim binnen het afgelopen jaar vol kunnen spelen. Het was niet altijd simpel maar wel erg leuk om te doen om alleen al de juiste boeken op te snorren.

Een historische roman is zo gevonden maar welke omslag valt het meest op? Een boek uit mijn geboortejaar vergde ook wat gegoogle.

Aanvankelijk vond ik dat spelregels overbodig waren en waren meerdere titels in één hokje “toegestaan”, net als één boek in meerdere hokjes. Maar voor mijn uiteindelijke lijst heb ik toch (met pijn, moeite en ook wat spijt) gekozen voor twaalf boeken, elk in een “eigen” hokje.

Er zitten wel een paar tussen die ik voor de tweede (sommige zelfs voor de derde) keer gelezen heb; dit overigens voor mijn plezier, niet voor de bingo.

(En, eigenlijk een wat mij betreft en daarom tussen haakjes, overbodige toevoeging: het zijn niet alleen papieren boeken maar ook luisterboeken en boeken die ik op mijn iPad gelezen heb. Eentje, een hele serie eigenlijk, in het Engels.)

 

En dan nu, op verzoek (ja, echt) en misschien ook ter inspiratie (wie weet), deel ik hierbij (zonder iets van een uitgebreide recensie alleen met een korte aantekening) mijn boekenbingolijst:

 

Historische roman: Rosa’s oorlog, van Tanya Commandeur.

(In 1942 was het Rotterdamse Katendrecht verboden gebied voor Duitse soldaten, dit om te voorkomen dat zij prostituees zouden bezoeken. Het gevolg was dat er veel onderduikers en verzetsmensen woonden en dat daar verboden jazz gespeeld kon worden. Het was een onbekend stukje geschiedenis voor mij.)

 

Opvallende titel: De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast, van Romain Puértolas.

(Met toch echt meer diepgang dan de grappige titel doet vermoeden.)

 

Verhalenbundel: Als het maar niet op ons lijkt, van Eva Hoeke en Marcel van Roosmalen.

(Of zij de beste en leukste columnisten zijn, durf ik niet zonder meer te beweren maar dat zij heel goed en heel leuk schrijven zeker wel.)

 

Dier in de hoofdrol: Lessen in chemie, van Bonnie Garmus.

(In dit boek speelt het bewuste dier, een hond met de naam Half Zeven, niet een hoofdrol maar wel een zeer mooie bijrol. Daarbij is het een boek waarvan gezegd wordt dat het de allergrappigste, slimste en origineelste roman van het jaar is, en daar sluit ik me helemaal bij aan.)

 

Dagboek: Ik zie je bij de uitgang, van Joosje Duk. (Joosje hield dit dagboek bij voor haar vader, een van de eerste corona-patiënten, zodat hij zijn ic-tijd later beter kan verwerken. Het is grappig, ontroerend en confronterend tegelijk.)

 

Van/over bekend persoon: Intens, het verhaal van Diederik Gommers, van Wilma de Rek.

(Verbazingwekkend, of toch niet zo 👵🏽, hoeveel ik vergeten was van die coronaperiode.)

 

Uit geboortejaar (1957): Wiplala, van Annie M.G. Schmidt.

(Dit boek, en het tweede deel, heb ik jaaaaren geleden onze oudste voorgelezen. Met stemmetjes en al. Leuk boek, mooie herinneringen.)

 

Uit mini-bieb: De jongen, de mol, de vos en het paard, van Charley Mackesy.

(Ik beken hierbij dat ik het boek, dit prachtige boek, niet teruggebracht of op mijn beurt weer in een andere mini-bieb gezet heb, in plaats hiervan wel een ander 😇 )

 

Getal in titel: De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo, van Taylor Jenkins Reid.

(Evelyn Hugo is een fictieve Hollywoodster en de associatie met Elizabeth Taylor is gauw gelegd maar klopt uiteindelijk niet helemaal...)

 

Niet-westerse auteur: Het verhaal van de kat die boeken wilde redden, van Sosuke Natsukawa.

(Een Japanse bestseller. Een aanrader voor boekenliefhebbers en ook/zelfs voor zij die zichzelf niet tot de groep kattenmensen rekenen.)

 

Opvallende omslag: De mug en de olifant, van Wim Meyles.

(Dit boek was oorspronkelijk dé kandidaat voor het hokje “Dier in de hoofdrol” maar kijk naar de foto boven dit stukje en zeg nou zelf: een olifant op een tak! 😂)

 

Verfilmd: Alle Harry Potter-boeken, van J.K. Rowling.

(Dit is ook zo'n "valsspelertje" omdat ik ze al eerder gelezen heb, dus/maar voor de bingo heb ik de Engelstalige geluisterd. En ik heb daarna ook alle films weer gekeken.)


BINGO!




Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...