dinsdag 14 november 2023

Met de groeten van een introvert


“Inwoners Zweedse plaats te introvert: gemeente wil dat ze elkaar meer groeten”

De Zweedse gemeente Lulea wil dat inwoners elkaar gedag gaan zeggen op straat. Dat zou hun welzijn enorm verbeteren, denkt de gemeente.

De 80.000 inwoners van Lulea zouden te introvert zijn en zwijgend door de straten lopen. Daar moet volgens de gemeente een einde aan komen in het belang van de sociale verwevenheid, de volksgezondheid, de veiligheid en het welzijn in het algemeen.

Daarom heeft de gemeente onder meer een campagne gelanceerd op sociale media. Ook zijn er aanplakbiljetten op stadsbussen en gemeentepanden geplakt. Bewoners worden op die manier opgeroepen 'Ha' te zeggen of op een andere manier voorbijgangers te groeten."


en

 

“De introverte houding zou ook een gevolg zijn van de kou in Noord-Zweden. In december schijnt de zon hooguit drie uur per dag in Lulea, dat ruim 700 kilometer ten noorden van Stockholm ligt. De gemiddelde temperatuur ligt er rond de -10 graden.”

 

Het was een klein en simpel artikeltje tussen al het grote wereldnieuws en misschien wel daarom viel het me op. Mij en, te zien aan de reacties daaronder, ook veel anderen. Vaak maken de opmerkingen en "meningen" juist de meest eenvoudige berichtjes het lezen waard. Veel van die reacties vond ik ook deze keer erg vermakelijk: mensen raakten met elkaar in de clinch waar het meest gegroet werd, in een dorp of toch juist in de stad, en op bijna agressieve toon werd beweerd dat het toch een kleine moeite was om elkaar te groeten. Je zou bijna vergeten dat het om een vriendelijk gebaar ging.


Ik wandel veel door onze wijk en ik vind het heel normaal en prettig om de mensen die ik dan tegenkom te groeten, op z’n minst toe te knikken en om eenzelfde reactie terug te krijgen. Het is, inderdaad, een kleine moeite en het maakt de dag wat gezelliger. In die zin begrijp ik de gemeente Lulea helemaal. Wat ik niet begrijp zijn de conclusies dat het gebrek aan groeten komt omdat die inwoners (te) introvert zouden zijn en dat er een verband is met de lage buitentemperaturen aldaar. Daarbij misten in mijn ogen wat nuances. Persoonlijkheidskenmerken worden immers door meer factoren bepaald dan enkel weersomstandigheden. En hoezo zouden alleen extraverten hun medemens groeten?

 

Ik ben geen 100% introvert (als zo iemand al bestaat), daar heb ik wat te veel extraverte kenmerken voor, maar de 70% haal ik volgens testen, zeker. Ik heb dan ook met de nodige vooroordelen te maken (zonder “gehad” er tussen haakjes achter).

Vooroordelen als: introverten zijn verlegen, saai, niet sociaal, onzeker, altijd ernstig, nooit eens impulsief en spontaan, en meer van dat al. De keren dat ik “Wat ben je stil.” en “Jij zegt ook niet veel, hè?” te horen heb gehad en nog wel krijg zijn ontelbaar. Dergelijke opmerkingen moedigden nooit aan om mijn mond open te doen, integendeel, ik werd er alleen maar (inderdaad) onzeker van. Tegenwoordig, inmiddels jaren ouder en verre van onzeker, reageer ik wel. Als ik er al zèlf behoefte aan heb tenminste 😜

 

Nu heb ik er behoefte aan om op te komen voor mijn mede-introverten en om dat rare vooroordeel dat wij niet ("spontaan") zouden groeten uit de wereld te helpen. Als wij dat onderweg niet doen hoeft dat niet te liggen aan ons introvert-zijn.

Misschien zijn wij wel zo in gedachten dat wij de ander niet direct opmerken.

Misschien lijkt die ander wel zo in gedachten dat wij haar/hem niet willen storen.

Misschien hebben wij inderdaad zoveel last van de kou (- 10 graden, ga je dan nog vrijwillig naar buiten??) dat de ander door de sjaal voor onze mond onze groet niet hoort.

Misschien hebben we wel, al dan niet aangespoord door een gemeentelijke campagne, als eerste gegroet maar hebben we de kous op de kop gekregen net als de schrijver van onderstaande reactie:

 

“Ik probeer dat ook altijd maar ik kreeg laatst te horen van een man van de vrouw die ik altijd groette dat dat niet door hem gewaardeerd werd. Misschien zoekt hij er wat achter. Maar dat is echt niet nodig.”


Misschien, beste gemeente Lulea, is het een idee om op jullie aanplakbiljetten ook uit te leggen wat "sociale verwevenheid" inhoudt. Dat zou de "veiligheid en het welzijn" in het algemeen en zeker van mensen als de hierboven geciteerde reageerder vast ten goede komen.

O, en stel dan meteen jullie beeld van introverten wat bij!



 

 


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...