dinsdag 1 mei 2012

Namens de verdediging


Edelachtbaar college, geachte Officier van Justitie,

In deze zaak waarbij beklaagden de dames B.M. en S.v.L.-M. en de heer P.P.v.L. door buurtbewoners beschuldigd worden van burengerucht, presenteer ik mij hierbij als verdediger van de beklaagden. Ik besef ten volle dat het ontbreken van enige juridische opleiding hierbij een handicap kan zijn doch het feit dat ik diverse boeken van John Grisham gelezen heb en bovendien ettelijke afleveringen van series als Law and Order gevolgd heb, vult deze leemte mijns inziens redelijk op.

Allereerst is het belangrijk dat rekening wordt gehouden met het feit dat beklaagden voor het feit stonden dat hun jongere zus respectievelijk schoonzus, hierna te noemen Sarah, de volgende dag vijftig jaar zou worden. Een verjaardag die volgens nationale traditie extra aandacht vereist als het aankomt op het versieren van voor- en/of achtertuin door familieleden, hetgeen bij voorkeur dient te gebeuren op een tijdstip waarbij de versierders niet door de aanstaande jarige betrapt kunnen worden.

Om deze reden liepen beklaagden in de nacht van zaterdag op zondag over het achterpad van het huizenblok waarin Sarah woonachtig is. Dat zij voor de achtertuin en niet voor de voortuin hadden gekozen, en geen grote Sarah-pop maar tuinbloemen hadden gekocht, mag een bewijs zijn dat het in hun zachtmoedige aard ligt om rekening te houden met hun medemens, in dit geval met de voorkeur van de aanstaande jarige. Beklaagden deden dit lopen zo geruisloos mogelijk maar werden gehinderd door de duisternis en het feit dat zij diverse versierselen en potten met eerdergenoemde tuinbloemen met zich mee moesten sjouwen. Beklaagde S.v.L.-M. geeft overigens volmondig toe dat het misschien verstandiger was geweest om schoenen met zachte zolen te dragen in plaats van laarzen met hakken, maar dit geheel terzijde.

Het klopt dat beklaagden aanvankelijk abusievelijk een verkeerde tuin inliepen. Het lijkt mij echter bijzonder onaannemelijk dat, mochten zij inderdaad door een verschrikte bewoner opgemerkt zijn, zij voor angstaanjagende inbrekers aangezien konden zijn. Inbrekers immers, zijn niet gewoon te lopen met slingers en zeker niet met een opgeblazen, felgekleurde ballon in de vorm van het cijfer vijftig om hun nek. Beklaagden hebben hun vergissing overigens binnen aanvaardbare tijd ingezien en hersteld.

Dan kom ik nu op het punt waarop wellicht van enig geluidsoverlast sprake kan zijn geweest. Ik kan daarbij echter onomstotelijk aantonen dat dit geheel buiten de schuld en bedoeling van beklaagden is gebeurd.

Voorafgaand aan deze nachtelijke poging tot verrassen van de bijna jarige, heeft beklaagde B.M. contact opgenomen met diens wederhelft teneinde niet voor een gesloten achterpoort te staan. Het is te betreuren dat deze persoon verzuimd heeft de buitenlamp, voorzien van een bewegingssensor, uit te doen. Edelachtbaren kunnen zich voorstellen hoe groot de schrik van beklaagde P.P.v.L. was toen hij zich zeer onverwacht in een fel schijnwerperlicht bevond. De aanblik van een in zijn beweging bevroren, verbijsterde zwager respectievelijk echtgenoot was te groot voor de toch al gespannen zenuwen van beklaagden B.M. en S.v.L.-M.; zij hebben echter onder ede verklaard dat zij hun lachsalvo zo goed mogelijk hebben ingehouden. Ik wil er de nadruk opleggen dat hierbij een bijkans bovenmenselijke prestatie geleverd is.

Edelachtbaren, ik doe een beroep op uw clementie, begrip en, indien aanwezig, uw gevoel voor humor. Mocht u niet overtuigd zijn van het feit dat de aanklacht ruimschoots overdreven en deshalve niet terecht is, houdt u dan vooral rekening met het feit dat beklaagden inmiddels meer dan gestraft zijn. De die nacht opgedane spanning, schrik alsmede vreselijke buikpijn van de slappe lach heeft hun lijven nog lang geteisterd.

Gelet op dit alles, vraag ik om vrijspraak van beklaagden. Ik voeg nog enkele bewijsstukken toe en ik dank u voor uw aandacht.


Bloemen in plaats van een Sarah-pop


Dit hing om de nek van beklaagde B.M.

De schrik van beklaagde P.P.v.L (reconstructie)


Het was een donkere nacht


5 opmerkingen:

Berna zei

Weer een heerlijk verhaal en van harte gefeliciteerd met Sarah! Ze mag nu ook bij de club.

Anoniem zei

Ja schitterend weer....hoe jij met pen en papier alles weet neer te zetten. Heel leuk verhaal, dus mijn nichtje is ook al VIJFTIG, nou feliciteer haar maar van ons en ook jullie natuurlijk.Ik zie het helemaal voor me, met de slappe lach. En ik zeg ook vrijspraak haha gr Xxx Stans.

Sylvie zei

Berna en Stans, bedankt voor jullie felicitaties en complimentjes!

Anoniem zei

Prachtig opgeschreven. Ik heb ervan genoten.
Maarre...die klacht: op het gevaar af niet voor vol te worden aangezien: dat is toch geen grapje?
Sinds die boze Amelander sta ik nergens meer van te kijken.

Sylvie zei

Hoi Anoniempje, die boze Amelander indertijd was wèl echt evenals onze avonturen deze nacht - de klacht van onze buurtbewoners was het enige wat uit mijn duim kwam ;)

(En als je bent die ik denk dat je bent, dan zie ik je nog steeds voor vol aan, hoor!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...