dinsdag 28 augustus 2012

Met aubergine


Het voert iets te ver om koken mijn hobby te noemen maar ik heb er beslist geen hekel aan. Een beetje hakken, een beetje snijden, snufje van dit, scheutje van dat, pruttelpannetje op de kleine pit, lekker stukje vis in de oven, steeds sterkere geuren die Peter kwijlend naar de keuken lokken, fris glaasje erbij… zeker als ik er de tijd voor heb, vind ik het vaak een fijn moment van de dag. Omdat verandering van spijs niet alleen doet eten maar ook doet koken, probeer ik vrij regelmatig een nieuw recept uit, meestal eentje uit het maandblad van de supermarkt en meestal pakt dat goed uit. Een enkele keer echter niet.

Een week of wat geleden viel mijn oog op een recept voor lasagne van vier soorten groenten. Ván vier soorten groenten, niet mét, er hoeft namelijk geen pasta bij. Ik heb nog even getwijfeld; een van die groenten was namelijk aubergine en met aubergine heb ik een wat moeilijke relatie. Ik vind de buitenkant heel mooi met die dieppaarse kleur, maar de binnenkant… eh.. wat minder. Qua uiterlijk maar ook, niet altijd maar wel vaak, qua smaak. (Zompig is het woord dat nu het eerst bij mij opkomt.) De courgette, winterpeen en spinazie trokken mij over de streep; die drie groenten en een misschien iets te nonchalante achwieweetishettochwat-houding ten aanzien van die aubergine.

Het maken van de bechamelsaus ging soepeltjes, het roerbakken van de spinazie en het snijden van de groenten ook maar toen moest ik de courgette- en aubergineplakken grillen. En toen ontdekte ik dat ik aubergine gegrild er ook bijzonder onappetijtelijk uit vind zien. Heel erg bijzonder onappetijtelijk zelfs. Toch ging ik door. Zelfs toen Paul achter mij kwam staan met een opgeluchte blik omdat hij niet mee zou eten en confronterend kernachtig constateerde: “Dit wordt dus alleen saus met groenten. Dié groenten...”. Starend naar die bruine, slappe aubergineplakken kon ik dit alleen maar beamen. Waar, o waar was ik aan begonnen?

In ieder geval aan iets wat ik af moest maken, al was het met steeds minder vertrouwen in een smakelijk eindresultaat. Dat vertrouwen naderde het nulpunt toen ik er ook nog achter kwam dat ik net iets te weinig bechamelsaus had gemaakt om het geheel goed te bedekken. Gelukkig was de aubergine toen niet meer te zien...



Vijfenveertig minuten moest de lasagne in de oven. Vijfenveertig minuten waarin ik niet aan de pizza in de vriezer, een gebakken eitje op een bruine boterham en helemaal niet aan de patatzaak probeerde te denken. Vijfenveertig minuten waarin ik mezelf streng toesprak: “Wees toch zorgvuldiger in het uitkiezen van nieuwe recepten! Je weet toch hoe het tussen jou en aubergines zit! Wees toch niet zo... zo... zo nonchalant aubergine-stoer!”

En toen ging de ovenwekker...

En toen moesten konden we eten.

O, wat hebben we gesmuld! Ja echt, we hebben gesmuld! Want lèkker dat deze lasagne tot mijn stomme verbazing was! Ondanks of dankzij die aubergine, maar hoe dan ook lèkker! Ik ga ‘m beslist vaker maken.

Alleen... zou je ergens kant en klaar gegrilde aubergineplakken kunnen krijgen?



4 opmerkingen:

Francine zei

Nu wil ik natuurlijk een recept, he.

Sylvie zei

Als je op "deze lasagne" in de voorlaatste alinea klikt, kom je bij het recept; het is echt een aanrader ;)

Piet P. zei

Lijkt me echt heerlijk!

Songtekst: Drs. P - "Aubergine"

De aanblik van la belle Philippine
Was een der top-attracties van de stad
Zij was een twintigjarige blondine
Elle est tres fine, elle est divine
Zowel de koopvaardij als de marine
Alsook de brandweerlieden zeiden dat

Het was opwekkender dan cocaine
Als Philippine voor 't venster zat
Gekleed in allerfijnste Crepe de Chine
Of mousseline, of levantine
Gelijk een pronkjuweel in een vitrine
Gelijk een jonge prijsbekroonde kat

Zij was in hoge mate feminiene
De mannen die haar zagen gingen plat
En zij begeerden haar als concubine
Maar Philippine had discipline
Was ongenaakbaar als een capucine
Of als een dichtgevroren sleutelgat

Een oude rijkaard in een limousine
Kwam echter zeer strategisch op haar pad
Hij toonde haar een mooie aubergine
Een aubergine, een aubergine
Hij mocht naar binnen voor een aubergine
Een aubergine die ze daarna at...

Berna zei

Ziet er mmmmmm uit en jouw kookkunsten een beetje kennende zal het inderdaad lekker gesmaakt hebben.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...