zaterdag 25 juli 2015

De eerste dag / One day


Facebook heeft sinds kort de optie “Op deze dag”. Als je deze inschakelt, krijg je elke dag de updates te zien die je zelf op die specifieke dag gepost hebt vanaf het moment dat je Facebook bent gaan gebruiken. Vandaag werd ik bijvoorbeeld herinnerd aan het feit dat ik op 25 juli in 2014 een berichtje las dat het voor Schiphol de drukste dag van het jaar zou worden (waarna ik me afvroeg of dat zou inhouden dat het rustig in de bieb zou zijn), in 2013 en 2012 een blogstukje had geschreven over hardlopen op de vroege want al warme ochtend, en dat ik mij in 2011 verbaasd had over een opmerkelijk stukje kunst. Ik vind het heel leuk om zo terug te kunnen kijken.

Het deed me sterk denken aan een boek dat ik een jaar of wat geleden las: “De eerste dag” van David Nicholls. Het verhaal gaat over Emma en Dexter. Op 15 juli 1988 ontmoeten zij elkaar voor het eerst, zij zijn dan net afgestudeerd. Na een feestje belanden zij samen in bed maar aan het eind van de dag gaan zij uit elkaar en leiden elk hun eigen leven. Ze blijven echter wel contact houden.
Nicholls vertelt hoe het hen tijdens de twintig jaar na die dag in 1988 vergaat en hij doet dat op zeer originele wijze, namelijk door elke 15e juli van de volgende jaren tot en met 15 juli 2007 te beschrijven. Als lezer maak je niet alleen het verloop van hun, al dan niet gezamenlijke, ontwikkelingen, carrièremoves, kansen en dilemma's mee maar je krijgt ook een mooie (terug-)blik op het tijdsbeeld van die jaren. Je volgt hoe Emma verwordt van nogal naïef, idealistisch meisje tot een succesvol schrijfster, en hoe Dexter bijna aan zijn net niet-succes als presentator en verslavingen ten onder gaat. Je leest over de rol die zij in elkaars leven spelen en hoe hun relatie verandert: van beste vrienden tot oude kennissen tot wel of toch niet geliefden, van niet mét maar toch ook niet zónder elkaar kunnen, van uit elkaar groeien en heel logisch weer contact zoeken.
Al lezende en meelevende heb je geen behoefte aan een einde. Ik had het tenminste niet. Wat mij betreft had dit verhaal over Emma en Dexter eindeloos door kunnen gaan, gewoon tot zij (en ik) oud zouden zijn en zij niet meer zouden leven en ik niet meer zou kunnen lezen. Maar dan zou het niet alleen een grappig en tegelijk aangrijpend verhaal zijn maar dus ook een heel, héél dik boek. Hopelijk.

Ik vertel, natuurlijk, niks over het einde, behalve dat het onverwacht kwam.
Onverwacht en veel te vroeg. Voor mij in ieder geval. Zo onverwacht dat ik, toen ik enkele maanden geleden de verfilming zag, weer schrok van hoe het afliep; ik zat weer zo in het verhaal dat ik het einde compleet vergeten was. Dat is toch een zeer knap staaltje vertelkunst van die David Nicholls (die overigens ook het screenplay van de film heeft gedaan).

Kortom: heb je zin in een pakkend boek waar je om kunt lachen, fronsen en een traantje of tien weg kan vegen? Wil je liever (of daarnaast, al waarschuw ik je: het boek is en blijft beter IMHO) een film waarbij je dat alles ook kunt doen? Lees dan “De eerste dag” van David Nicholls en/of kijk “One day”.

En mocht je als Facebook’er willen terug zien wat je vandaag één, twee of meerdere jaren geleden gedaan hebt: ga dan naar de pagina facebook.com/opdezedag.






Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...