donderdag 2 juli 2015

Leesvakantie


Ondanks dat ruim een kwart van de Nederlanders net als wij niet weg gaat met vakantie, krijg ik toch geregeld wat meewarige blikken als ik zeg dat wij deze zomer thuis blijven. En ondanks dat ik daar heel tevreden mee ben en er ook naar uit kijk (héérlijk vind ik het om afhankelijk van zin en weer een dagje uit te gaan of juist in huis of tuin te relaxen) vond ik dat mijn antwoord “Nee, we gaan niet weg. We blijven thuis.” wel iets uitgebreider kan. Iets spannender, iets wat een reactie van huh-wàt-gaat-ze-doen? oproept, iets fantasievoller kortom.

En dus heb ik het volgende bedacht: ik ga zeggen dat ik overweeg om met een paar nichtjes naar de oostkust van Amerika te gaan of met ene Jaap naar een eiland ergens bij Schotland. Maar dat er daarnaast een oude kennis is in New York die binnenkort vader wordt en die wat aandacht nodig heeft omdat hij daar toch wat tegenop ziet.

Of ik ga vertellen over die uitnodiging van iemand om samen met haar langs een afgrond te wandelen. Alleen weet ik nog niet wáár in de Verenigde Staten die afgrond precies ligt en ik vermoed dat dat een bijzonder eng gedoe gaat worden. Iets wat daarom misschien beter scoort is dat ik weet dat er ergens anders in de VS een meisje haar moeder al een aantal jaren kwijt is en een man zijn vrouw, en aangezien ik immers goed sleutels kan vinden die Peter altijd kwijtraakt... Het nuttige en het aangename, je weet wel ;)

Over Peter gesproken: er is ook nog een andere Peter die een oude vrouw met haar verhuizing aan het helpen is en die op zijn beurt misschien ook wel wat steun kan gebruiken. Van mij bijvoorbeeld. Zodra ik tenminste klaar ben om samen met Brenna, iemand die ik vorige vakantie heb leren kennen, dat probleem rond die webgirl te fixen. Mèn, dat is me toch een toestand, het laat me gewoon niet los. En ik zit al tot over mijn oren in de jeugdtrauma's van een moeder die ik in de bieb tegenkwam...

Zulke antwoorden zullen toch zeker meer indruk maken dan “alleen maar” dagjes uit, veel fietsen, uiteraard hardlopen en lekker in de tuin hangen? En het mooie is: ik lieg er geen woord van! Mijn twee weken vrij zullen veel te kort zijn voor alles wat ik wil doen en niet-doen.

En wat ga jij doen/lezen deze zomer?


Mjn lijst:
Tijgers in rood weer - Liza Klaussmann
Birk - Jaap Robben
Het Rosie Effect - Graeme Simsion
Langs de afgrond - Carla Norton
Zoals de wind waait - Jodi Picoult
De vreemde - Harlan Coben
Huis van herinneringen - Nicci Gerrard
In het donker - Alison Gaylin
In haar lichaam besloten - Ann-Marie MacDonald




4 opmerkingen:

Berna zei

Klinkt spannend genoeg hoor Syl.
Een hele fijne vakantie! Rust lekker uit en geniet van je boeken EN dagjes uit.

Sylvie zei

Dankjewel Berna! Jullie ook een fijne zomer :)

Unknown zei

Ha leuk geschreven! Heerlijk zo'n vakantie, lekker relaxen met goede boeken en leuke dagjes weg. Geniet ervan!
Op mijn lijstje staat in ieder geval 'de grenzeloze' van Jussi Adler-Olsen, het uitlezen van 'Overwhelmed: work, love and play when no one has the time' van Brigid Schulte, iets van Alice Munro, waarschijnlijk 'Verzoeking' van Harlan Coben, en verder heb ik nog heel veel andere keuzes op mijn ereader staan...

Sylvie zei

Ha Hetty! De Grenzeloze heb ik al uit, wat een goede serie is dat, hè :) Ik ben benieuwd naar dat boek van Brigid Schulte...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...