vrijdag 9 december 2022

Tegeltjeswijsheid


Iets of iemand bij Facebook dacht dat ik geïnteresseerd zou zijn in een tegeltje met mijn favoriete quote erop. Het zou een “uniek design” worden, ik kon mijn eigen citaat en lettertype kiezen en dat allemaal voor een “zeer scherpe prijs”. 

Ik ben geen tegeltjesmens en dus ook niet geïnteresseerd maar ik wist wel meteen welke tekst ik op zo’n tegel zou laten zetten. 

 

“When Life Gives You Lemons, Ask For Tequila And Salt” 

 

Oftewel: als het leven je tegenzit, maak er dan wat van. Er had ook “Make Lemonade” achter kunnen staan maar een margarita is nu eenmaal een van mijn favoriete cocktails. 

 

Ik wil hier niet het blije ei uithangen, doen alsof ik een onverbeterlijke optimist ben (en absoluut niet de indruk wil wekken een alcoholist te zijn) maar ik vind (hier volgt een Mening) dat je niet altijd invloed hebt op wat jou overkomt maar wél hoe jij hiermee omgaat. Je kan, na uithuilen en/of foeteren, bij de pakken neerzitten of je krabbelt op en zoekt naar wat je nog kan. Ik ben voor het laatste.

Van tegenslag het beste proberen te maken is niet gemakkelijk (ervaringsdeskundige hier) maar verdrietig of, nog erger, verongelijkt je erbij neerleggen maakt de toestand er niet beter op. Integendeel. 

 

Afgelopen week las ik over een vrouw voor wie het leven even niet zo vriendelijk was. Hoewel zij wel boos en verongelijkt was, was zich bij de voor haar zeer vervelende situatie neerleggen geen optie. 

Toen deze vrouw de citroenen uit het citaat kreeg, vroeg zij niet om tequila en zout maar om een schadevergoeding van maar liefst zo’n vijf miljoen dollar! 

 

Vijf miljoen, ja. 

 

Want was er gebeurd? 

Amanda, zoals de vrouw heet, had een pak macaroni met kaas gekocht en wilde dat binnen drieënhalve minuut klaarmaken. Dat beloofde de tekst op de verpakking namelijk: “Klaar in drieënhalve minuut!”. 

Helaas voor het bedrijf klopte dit niet en bleek Amanda veel langer nodig te hebben. Ook had zij zelf nog kaassaus en water moeten toevoegen. Had zij dit alles geweten, dan had zij het product nóóit gekocht. Nu had zij niet alleen langer in de keuken moeten staan (en kaassaus moeten maken) maar voelde zij zich vooral ernstig misleid. Niet alleen haar persoonlijke vertrouwen in dat bepaalde merk maar ook dat van al die andere liefhebbers van macaroni-en-kaas-binnen- drieënhalve-minuut was nu ernstig geschaad. Weggespoeld door het gootsteenputje, om maar in de keukensfeer te blijven.


Natuurlijk kun je nu “Waar gaat dit over??” denken, dat deed ik aanvankelijk ook (net als "Macaroni-met-kaas zonder kaassaus??") maar laten we Amanda niet te snel veroordelen. We kennen haar en haar omstandigheden immers niet. 

Misschien was zij al bijna te laat voor iets Heel Belangrijks en had zij nog net een paar minuten tijd voor een maaltijd. 

Misschien heeft zij kinderen die in monstertjes veranderen als zij niet héél snel wat te eten krijgen en was de popcorn al op. 

Misschien wordt zij zèlf een monster als zij te laat eet en hadden haar buren al gedreigd met passende maatregelen te komen als zij weer met potten en pannen zou gaan smijten. 

Misschien had zij de pan waarin zij dat culinaire gerecht had willen bereiden maar voor vijf minuten kunnen lenen (en kost afwassen ook nog eens anderhalve minuut).

Misschien heeft zij geen idee hoe je kaassaus maakt.

 

Ja, ik verzin het ook maar, ik weet het natuurlijk ook niet. Wat ik wel weet is dat deze Amanda het “maak het beste van een nare situatie” naar een bewonderenswaardig hoog niveau heeft getild.  

 

Vijf miljoen.... 

 

Het is natuurlijk afwachten of zij haar schadevergoeding krijgt maar bij haar vergeleken ben ik met mijn vraag om tequila en zout een amateurtje. Bovendien mis ik voor die margarita dan nog de triple sec. 

Misschien toch maar zo’n tegeltje bestellen? 

 

“When Life Gives You Lemons, Ask For Tequila And Salt! And Triple Sec!” 

 

 


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...