maandag 7 december 2009

Volhouders


Begin oktober, drie weken na de start van de cursus 23dingen voor een aantal van mijn collega’s, maakte ik een voorzichtige balans op. Ik schreef dat ik geen (voorbarige) conclusies wilde trekken, maar ik geef nu wel toe dat mijn eigen cijfertjes mij niet optimistisch stemden. Meer dan de helft van de starters had immers na die eerste ochtend niks meer van zich laten horen.
Vier, vijf en meer weken gingen voorbij en op een te groot aantal blogs bleef het heel stil. Er werd besloten om twee tussentijdse bijeenkomsten te organiseren. Men zou dan vragen kunnen stellen, zich over die steeds groter wordende drempel heen laten tillen en/of gewoon gezellig IRL kunnen chatten over de cursus.

Nieuwe cijfers:
10 kwamen op de bijeenkomsten af, een paar inderdaad vanwege die te nemen drempel.
4 hadden een enkele vraag en kwamen vooral voor de gezelligheid en het live contact.
2 kwamen, zagen en gooiden de handdoek in de ring. Tja.
7 zijn nu officieel gestopt. Er zaten goede redenen bij, maar helaas ook, eh… andere. In mijn ogen tenminste.
2 wilden wel doorgaan, maar hadden geen tijd cq behoefte om naar een bijeenkomst te komen.
1 heeft, voor zover ik weet, niks van zich laten horen.
3 houden mij dus in spanning of zij de eindstreep zullen halen.

Ik ga weer geen namen noemen; iedereen zal zichzelf en de anderen in bovenstaand rijtje toch wel herkennen. Jammer, heel jammer dat bijna de helft van het aantal starters met de cursus gestopt is. Zeker omdat een paar van hen dit blijkbaar al vlak na (misschien zelfs op) de startbijeenkomst besloten hadden. Ik vraag me nu af welke beslissing zij te snel hebben genomen: om te starten of om te stoppen?

Toch ben ik nu optimistischer dan in oktober. Meer dan de helft is immers wel doorgegaan, voor een enkeling was (is) het misschien afzien en wanhopig volhouden (heel veel respect hiervoor!), maar de meesten zijn erg enthousiast bezig. Met de dingen, met hun blogs maar ook met elkaar. Er worden reacties, filmpjes, foto’s en tips uitgewisseld. Medewerkers van verschillende geledingen raken met elkaar aan de praat over het nut van bepaalde tools voor het werk.
De cursus 23dingen gaat over het sociale web. Maar ook over volhouden en samenwerken. Wat mij betreft zijn de niet-gestopten nu al geslaagd!*

(*Aan deze persoonlijke mening kunnen geen rechten worden ontleend.)

1 opmerking:

Grietje Mus zei

Hallo Sylvie
Goed om een voorlopig overzicht te hebben. Er zouden dus nog 11 collega's bezig zijn? Ik vind het heel jammer dat zo weinig collega's die in de front-office werken meedoen. Als driekwart de curus gevolgd zou hebben kan er pas echt een zinvolle discussie op gang komen. Ik vind het ook jammer dat ik niet op het zelfde moment met een Ding bezig ben als mijn collega's. De voorhoede ging echter zo snel dat ik dit met geen mogelijkheid kon bijhouden. Toen jullie als toekomstige coaches de cursus volgden bleven jullie grotendeels op het zelfde moment met de zelfde onderwerpen bezig. Ik probeer nu zo veel mogelijk contact te onderhouden met de 2 collega's waarvan ik weet dat ze (nog) iets minder ver zijn dan ik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...