zondag 29 augustus 2010

Onze Amelandweek


Mijn vakantie is voorbij en de zomer ook. Eigenlijk was de zomer iets eerder voorbij, maar gelukkig waren we op dat moment op Ameland en de tijd op Ameland loopt niet helemaal gelijk met die van het vasteland. Het lijkt daar wat achter te lopen zeg maar. Ik noem een paar voorbeelden:
- in de winkelwagentjes hoef je geen muntjes te doen
- er is geen Albert Heijn
- er is ook geen bioscoop
- sommige winkels gaan tussen de middag dicht of zijn zelfs alleen op afspraak open
- er is een irritant trage internetverbinding
- de stevige regenbuien van donderdag bereikten het eiland pas een dag later, toen wij alweer weggingen.

Wat misschien wèl vooruitstrevend is op Ameland is de bibliotheek. Ze hebben er twee vestigingen en die zijn beide serviceluw. Er staat, met andere woorden, geen personeel. De klanten scannen zelf hun boeken en kunnen bij administratieve problemen terugvallen op de medewerkers van respectievelijk de VVV en de drogist. Die hebben daar een cursus voor gevolgd. Wie de boeken opruimt aan het eind van de dag heb ik niet kunnen ontdekken. Ik ben er voor mezelf nog niet uit of ik dit wel vooruitstrevend vind: een bieb waar je alleen voor leesvoer terecht kan en niet voor inlichtingen. Ach, als klant weet je wel waar je aan toe bent...

Ik was toe aan mijn stapel zelf meegenomen boeken, maar ik heb dit jaar op Ameland niet zoveel gelezen als anders. Het weer van de afgelopen week was niet goed genoeg voor lange leessessie's op het strand of zelfs het terras, en niet slecht genoeg om lekker languit met een boek binnen op de bank te liggen. Ik klaag niet; we hebben veel gewandeld. Wandelen op Ameland is heerlijk. Wandelen op Ameland betekent weinig mensen tegenkomen.

Genieten van mooie uitzichten

en nog mooiere luchten.

Uitwaaien op het strand,

turen over de zee

en het pootjebaden dit jaar aan anderen overlaten.


Het was al met al weer een geslaagde relax- en genietweek daar op dat eiland. Nu zijn we weer thuis. En het regent en het regent maar. De zomer lijkt echt voorbij. Ik ga weer aan het werk. En verder in mijn boek. Languit op mijn eigen bank.

7 opmerkingen:

Berna zei

Fijn dat jullie weer hebben genoten. Die regenpakken met zuidwester staan jullie goed hoor! Sterkte weer met werken. Bel je binnenkort even voor een afspraak.

Amelander zei

Dom gelul over ons eiland, alsof wij hier achter lopen.We hopen dat u niet meer terug komt op ons mooie eiland.
Blijf maar lekker in uw eigen geweldige omgeving, mensen al u zijn we liever kwijt dan rijk!

gegroet

Bas van Houwelingen zei

Mooi verhaal over Ameland, waar wij ook een keer heerlijk gekampeerd hebben. Jammer dat de Amelander die reageert wat minder gevoel voor humor heeft. Misschien een beetje teveel toeristen gezien of gewoon het liefst op zichzelf.

Peter zei

@ Amerlander: Een volkomen misplaatste reactie. We (Svl-M en ik) komen al jaren op Ameland en genieten elk jaar volop van dit prachtige eiland.

Sylvie zei

@Berna, laten we binnenkort weer lekker bijkletsen, ja!

@Bas, dank voor je fijne reactie; kon het na die Amelander toch wel even gebruiken.

@Peter, ik had je al verwacht op je witte paard xxx

Amelander zei

Eerst maar eens nadenken dus voor u weer van die onzin schrijft!
Internet trouwens niks mis mee hier.
Misschien ligt het wel aan uw computer.

Sylvie zei

@Amelander, die eerste zin was dat gemompel in uzelf?
Zou u dat voortaan prive willen doen en zeker niet anoniem op mijn blog?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...