dinsdag 31 augustus 2010

Open brief aan "Amelander"



Dag meneer of mevrouw Amelander,

Wat een reactie heeft u achtergelaten onder mijn verhaaltje over Ameland! Ik was er even beduusd van. Aangezien u niet met uw eigen naam ondertekend hebt en aangezien ik toch wil reageren, doe ik dat maar via deze open brief.

Ik vind het jammer dat u mijn lofzang (want zo was het echt bedoeld!) op "uw" Ameland zo negatief opgevat heeft:

"Dom gelul over ons eiland, alsof wij hier achter lopen.We hopen dat u niet meer terug komt op ons mooie eiland.
Blijf maar lekker in uw eigen geweldige omgeving, mensen al u zijn we liever kwijt dan rijk!"


Waren de voorbeelden die ik noemde zo tegen het zere been? Het waren maar voorbeelden, geen punten van kritiek. Persoonlijk heb ik die Albert Heijn, een bioscoop en het zoeken naar een muntje bij het boodschappen doen niet gemist, en het feit dat het er later regende dan op het vasteland was alleen maar erg fijn. Alleen dat trage internet, ja dat vond ik wel lastig. Maar zou u dat niet vinden? Heeft u, meneer of mevrouw Amelander, echt niet begrepen dat ik met "achterlopen" bedoelde dat ik Ameland een heerlijke plek vind waar je prima kan onthaasten? Jammer, heel jammer! Mijn beschrijving van het wandelen kon daarna blijkbaar geen goed meer doen. Of was u toen al zo boos en beledigd dat u niet meer verder las?

Het siert u dat u opkomt voor "uw" eiland. Ameland is het waard om voor op te komen. Maar doe dat dan voortaan op een fatsoenlijke, Amelandwaardige wijze. En zeker niet anoniem! Op deze manier, meneer of mevrouw Amelander, bent u bepaald geen visitekaartje voor "uw" mooie eiland. Mijn man en ik zullen niet wegblijven maar misschien andere mensen nu wel. Mensen, toeristen, die u (of uw mede-eilandbewoners) liever rijk dan kwijt bent.

Tot volgend jaar!
Sylvie

8 opmerkingen:

Berna zei

Zo die zit Syl! Deze man of vrouw heeft echt geen gevoel voor humor. Groot gelijk dat je hem/haar even van repliek hebt gediend.

Sylvie zei

@Berna ;-) Dat deze meneer of mevrouw kennelijk geen gevoel voor humor heeft vind ik het ergste niet, maar om meteen op zo'n manier van leer te trekken: dat kon ik niet laten gaan. Blijkbaar heeft het kalme tempo van Ameland niet op iedereen een rustgevend effect.

Jeanet zei

Dag Syl, Laat je niet ontmoedigen door bange poeperds die alleen anoniem of onder een kinderachtig schuilnaampje iets durven schrijven. Het is de uitwas van een verder prachtige uitvinding.
Ik woon en werk op Ameland: mijn internetverbinding is overigens niet traag.
Jeanet

Sylvie zei

@Jeanet, dank voor je reactie! Blijkbaar treffen wij het niet met de internetverbinding die onze vakantieverblijven aanbieden :-/ daarnaast miste ik de 3G-verbinding. Fijn dat jij wel goede toegang hebt, zeker met jouw beroep ;-)

Piet P. zei

Ik ben stupefait, om het maar eens anders te zeggen.
Ik las het stukje ook en heb geen moment gedacht aan een andere betekenis dan "heel positief".

Ik bewonder je reactie, dat is nou iets wat ik niet op zou kunnen brengen. Ik moet eens wat vaker in mijn Prisma Citatenboek kijken. Ene Don Herold (1889-1966)zei:
"Wees vriendelijk tegen domme mensen".

Sylvie zei

@Nel, om eerlijk te zijn was mijn eerste opwelling: ik gooi die reactie direct de prullenbak in! Gelukkig heb ik dat niet gedaan; aan het schrijven van dit stukje heb ik meer plezier beleefd. Evenals aan de reactie's die daar weer op kwamen. Zoals de jouwe ;-)

Amelander zei

Ik heb meer gevoel voor humor dan u mevrouw.
Deze brief bewijst dat zelfs..
u schrijft eerst bewust dngen op waarna u ze hier weer probeert goed te praten.
Mis is Texel iets voor u?

Sylvie zei

@Amelander, dit is de laatste reactie die u anoniem op mijn blog mag plaatsen. Een eventuele volgende zal ik z.s.m. weghalen.
Twee tips tot besluit:
-schaf eens wat betere manieren aan
-volg een cursus begrijpend lezen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...