maandag 11 april 2011

Namen


Ik zou op visite gaan bij een vriendin, maar door omstandigheden moest ik de afspraak verzetten. Gelukkig kon zij ook op een andere dag. Alleen dan niet bij haar thuis want daar zou op dat moment haar werkster bezig zijn en dat kletst niet zo lekker. "Laten we daarom koffie drinken bij Effe Anders," mailde ze en even dacht ik dat "effe anders" een uitdrukking was voor "ergens anders". Toen zag ik de hoofdletters en ik herinnerde me in de krant gelezen te hebben dat het een nieuwe koffiegelegenheid in het centrum was. Ik wist het nog omdat ik toen dacht: wie verzint nou zo'n naam?

Eet- en drinkgelegenheden hebben wel vaker van die aparte namen. Zo was er een jaar of wat geleden een restaurant met de tongbrekende naam: "8th". Een leuke tent met goed eten en een gezellig terras waar je ook nog heerlijke cocktails kon krijgen. Alleen gleed iedereen, ook zonder aan de mojito's gezeten te hebben, uit over de naam: "Eeetff...". Echt, wie verzint nou zo'n naam? Het spetterde in je gezicht en het was niet eens hun huisnummer! "8th" had als zuster-restaurant "Tante Loes", op Ameland hebben we afgelopen zomer geluncht bij "Tante An" en hier in de buurt komen we nogal eens bij de "Lunterse Boer". Namen die misschien wel gezellig klinken, maar die ook voor verwarring kunnen zorgen.

Een kennis kwam er laatst bij toeval achter het slachtoffer te zijn geweest van een dergelijke verwarring. We waren elkaar op het marktplein tegengekomen en tijdens ons praatje keek zij even om zich heen. Ik zag haar opeens even staren en meteen daarop in een aanstekelijke slappe lach schieten.  Haar verhaal kwam er onder veel gehik uit: eerder die week had ze op bijna dezelfde plek een collega ontmoet. Of ze zin had in een kopje thee, had die collega gevraagd, een kopje thee bij de buurvrouw. Kennis vond het een wat rare uitnodiging en had geantwoord dat zij geen tijd had maar dat bovendien toch niet zomaar kon doen; zij kende die buurvrouw immers niet. Haar collega had niet aangedrongen maar haar wel bevreemd aangekeken en nu pas snapte ze waarom: we stonden op dat moment op een paar meter afstand van een lunchroom... die "De Buurvrouw" heette. "Wie verzint nou zo'n naam?!" lachhuilde ze.

Maar goed; vriendin en ik waren donderdagochtend dus bij "Effe Anders" in plaats van in haar woonkamer.  We zaten in leren fauteuiltjes bij een brandende houtkachel, we kletsten vijf kwartier in een uur en we hoefden onze verhalen niet eens te onderbreken om koffie te zetten. Het was er erg gezellig en ik zal er beslist vaker komen. Maar ik vroeg het me weer af: wie verzint nou zo'n naam??

2 opmerkingen:

Unknown zei

Grappig verhaal :-) Dat 8th heb ik trouwens ook nooit gesnapt.
Ze hebben ook lekkere broodjes bij "effe anders" weet ik uit ervaring. Ik ben er pas met Roos wezen lunchen. Een aanrader!

curl zei

Het wordt steeds leuker bij jullie??
Idd wat een namen; koffie bij de buurvrouw....., broodjes bij effe anders.
Hier kunnen ze er trouwens ook wat van: eten bij 'Moeke' Lijkt dat je wat?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...