donderdag 17 januari 2013

Oberrobots


Ik las dat er ergens in China een restaurant bestaat waar, naast het gewone personeel, robots werken. En dan niet alleen in de keuken maar ook in de bediening.  Ze worden oberrobots genoemd. Oberrobots (als je het al moeilijk vindt om dit woord uit te spreken, daag ik je uit om het te tikken) met tien verschillende gezichtsuitdrukkingen die vriendelijke opmerkingen kunnen maken. Vriendelijke opmerkingen; toen ik dat las, was mijn eerste reactie: kom dáár maar eens om in sommige horecagelegenheden!

Nee, dat is niet flauw gedacht. Helaas niet. Want wat wij, regelmatige uiteten- en uitdrinkengaanders, soms tegenkomen qua bediening... Misschien herken je er iets van: straal genegeerd worden bij het binnenkomen. Straal genegeerd worden als je wat wilt bestellen, nog wat wilt drinken, zelfs als je de rekening wilt hebben. Op je kop krijgen als je tot je verbazing iets totaal anders krijgt dan wat je wilde eten en je de ober daarop attendeert (“Wilt u het de volgende keer dan wel goéd zeggen?!”). Of terechtgewezen worden: “Hoor eens, daar ben ik niet voor! Dat moet u mijn collega maar vragen!” als je aan degene die je drankje komt brengen de menukaart vraagt. (De menukaart, hè, ik vroeg niet of zij mij wilde voeren of zo.) Ik heb liever een mens dan een machine voor me maar ik stel me zo voor dat die oberrobots klantvriendelijker geprogrammeerd zijn. 

Natuurlijk zijn niet al onze horeca-ervaringen zo bedroevend. Zou dat zo zijn, dan hielden wij maandelijks iets meer geld over. Vaak, meestal, is de bediening goed en vriendelijk, dan krijgen we netjes een tafel aangeboden. Drankje erbij, aandacht voor onze bestelling en op gepaste momenten de vraag of alles nog naar wens is. Regelmatig treffen we ook een ronduit gezellige ober of serveerster, dan zijn onze gesprekken wat persoonlijker, en af en toe eentje om wie wij tot verslikkens toe heel veel plezier hebben: “Dit is onze lunchkaart en dan heb ik ook nog ballen in tomatensaus!”

Dat laatste hoor ik een oberrobot dan weer niet zo gauw zeggen, niet op zo'n triomfantelijke toon en niet met daarna zo'n rood hoofd bij het zien van mijn slecht ingehouden grijns.




Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...