vrijdag 31 mei 2013

Gebroken


Ik had nu zo graag een enthousiast stukje geschreven over de Marikenloop waar ik afgelopen zondag toch aan meegedaan heb. Ik had willen schrijven hoe en hoeveel ik deze keer heb kunnen genieten omdat ik wel zenuwachtig was maar niet zo bloedje nerveus als die eerste keer. En ik had heel trots willen vertellen hoe goed ik gelopen heb (bijna drieënhalve minuut sneller dan vorig jaar, ruim anderhalve minuut sneller dan waar ik deze keer op hoopte) en ook hoe heerlijk ik gelopen heb (vaak inhalend, af en toe versnellend en bijna constant met een lach op mijn gezicht, zelfs toen het toch begon te regenen). 

Maar ik wilde op de foto’s wachten en die kwamen pas maandag aan het eind van de middag op de site. En dinsdag moest ik eerst naar een personeelsbijeenkomst en daarna languit in een tuinstoel omdat het zulk heerlijk weer was en dan ga ik, hoezeer ik nog nagloeide van mijn runners high, niet achter de computer zitten. En toen kreeg ik die middag een telefoontje dat mijn moeder weer gevallen was en stond mijn hoofd niet naar lopen en bloggen over lopen. Het leek weer mee te vallen met haar, zei de verzorging, ze had wel veel pijn maar er leek gelukkig niks gebroken. Ik hoefde niet te komen want ze sliep nou toch. Voor de volgende dag, woensdag, hadden ze wel voor de zekerheid een artsconsult aangevraagd.

Het leek dus weer met een sisser af te lopen maar dat was niet zo. Dat was helemaal niet zo en dat begon vanaf woensdagavond steeds duidelijker te worden.

Ze heeft toch haar heup gebroken. En opereren is, gezien haar lichamelijke en geestelijke toestand, niet een logische optie. Wij, mijn zusjes en ik, kregen de voors en tegens duidelijk voorgelegd zodat wij een zo goed mogelijke beslissing zouden kunnen nemen. Als je naar de woorden en de zinsbouw van deze laatste zin kijkt, is er niks mis mee maar als je je de wereld erachter kan voorstellen dan begrijp je dat er bijna geen letter van klopt.

Die wereld erachter ziet er namelijk zo uit: er zijn geen voors. De verwachting van de arts is dat onze moeder hoe dan ook, operatie of geen operatie, binnen afzienbare tijd zal komen te overlijden. De kans dat zij èn een operatieve ingreep èn een herstelperiode in een vreemde omgeving met onbekende mensen die allerlei "nare dingen" met haar doen goed zal kunnen doorstaan, acht hij (en wij met hem) zeer klein. Daarbij zal de ziekenhuisperiode erg, heel erg naar voor haar zijn. Niet-opereren houdt in dat moeder direct naar haar thuis, naar de plek die vertrouwd voor haar is, kan gaan. Maar dan dus wel met haar kapotte heup waardoor zij alleen maar op bed kan liggen, heel misschien en dan af en toe in een aangepaste rolstoel. Zij zal dan pijnstillers krijgen met zonodig, tijdens verzorgmomenten bijvoorbeeld, iets sterkers als morfine. Haar lichaam zal dit niet lang volhouden. Hooguit zes weken is de ervaring.

“Het is aan jullie, het is jullie beslissing.”
Aan ons. Onze beslissing. Och mama...

Wij hebben, gelukkig unaniem, besloten om onze moeder niet te laten opereren. Straks, over een paar uur wordt zij met een ambulance teruggebracht naar haar thuis en wij zullen bij haar zijn. Zoveel mogelijk. Het is raar en naar om nu een soort van “termijn” te weten maar het troost ons dat haar overlijden dan rustiger zal zijn dan wanneer het in dat “vreemde” ziekenhuis gebeurt. Het zal in de voor haar vertrouwde omgeving zijn waar wij op elk tijdstip dat het ons belieft bij haar kunnen zijn. Waar wij ons ook thuis en gesteund voelen.

“.... zodat wij een zo goed mogelijke beslissing zouden kunnen nemen...”
 Misschien klopt er toch wel iets aan die zin: zo goed mogelijk. Want goed is nu even een heel vaag begrip, goed zullen we nu moeten afdwingen: tijdens de komende “zes weken” gaan we mooie herinneringen maken. Samen. Dat kunnen wij. Dat, en uit allemacht hopen dat onze mam rustig zal inslapen. Heel, heel rustig.


11 opmerkingen:

Hanny zei

Veel sterkte Sylvie,
ik voel met je mee

Francine zei

Oh, lieve Sylvie :-(. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Dus ik zeg maar niks, behalve dat ik heel aan je denk.

Fien zei

Och nou toch.
Liefs hoor
en sterkte natuurlijk.

Constance Hoffman zei

Lieve Sylvie en lieve nichtjes, en familie. Wat een vreselijk nieuws is dit..ik zou ook niet weten wat ik moet zeggen of adviseren. Net als jullie wat je beslist je doet het met je hart...ik wens jullie daarom veel sterkte de komende tijd en geef Tante Lies een dikke kus hou jullie goed en we denken aan jullie Kus Stans.

leonie zei

Lieve Sylvy, Bianca en Desiree, tjeetje wat een rot bericht nou, ahh echt sneu voor haar, ik weet ook niet wat ik moet zeggen... Maar wat jullie beslissen, als tante maar geen pijnen heeft. heel veel sterkte, wij hebben deze perioden ook mee gemaakt met onze moeder..t zal niet makkelijk zijn, ....leef met jullie mee...xxx leny

Unknown zei

Lieve sylvie en fam wat een rot bericht, ook ik weet niet goed wat ik moet zeggen alleen hoop ik van harte dat ze niet teveel pijn heeft het zal zeker niet gemakkelijk zijn dus wens ik juli heel veel sterkte ik denk aan jullie en leef met jullie mee heel veel liefs jet xxx

Tineke zei

Wat een naar bericht. Maar wel heel fijn (hoe raar het ook klinkt)dat jullie weten wat er gaat gebeuren en daarop kunnen inspelen.
Ik wens jullie allemaal veel sterkte toe voor de komende weken.
Liefs,
Tineke

Annemiek zei

Ben via het blog van Francine bij je beland en wil je even veel sterkte wensen !
Op 30 april jl heb ik mijn moeder verloren na een kort ziekbed van 6 dagen .
Ook wij hadden eigenlijk niet echt een keus in wel of niet behandelen , dus ik begrijp wat jullie doormaken .
Met vriendelijke groeten , Annemiek

Sylvie zei

Hallo Annemiek,
Eerst: gecondoleerd met het verlies van je moeder. Wat zijn zij ons dierbaar, hè.
Misschien heb je het al gelezen: mijn moeder is inmiddels ook overleden. Herken jij ook dat rare dubbele gevoel van opluchting en verdriet? Vast wel.
Heel veel sterkte!

Annemiek zei

Lees nu pas je reactie , dank je wel voor je condoleance en gecondoleerd met het verlies van jouw moeder .
Lees net je blog over het afscheid , wat mooi hebben jullie dat gedaan , en wat liefdevol .
Mijn moeder hebben we in besloten kring gecremeerd , helaas was haar band met mijn enige broer slecht en ook onze band was verslechterd in de loop der jaren .
Maar het is en blijft je moeder dus toch emotioneel .
Fijn dat jullie het zo prachtig hebben afgesloten .
Sterkte , want het is niet makkelijk allemaal .
Ik heb vandaag de bedankkaartjes verstuurd , en zo blijf je er voorlopig nog steeds mee bezig .....

Groetjes Annemiek

Annemiek zei

Oja , uiteraard blijven de gevoelens gemengd ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...