donderdag 11 december 2014

Budgettip

Sinds... wat zou het zijn? Een jaar of twee? Ja, zoiets ongeveer. Sinds een jaar of twee dus ongeveer is het winkelen zo goed als uit mijn systeem gegleden. Nu was ik al niet zo’n fanatieke shopaholic maar één keer in de twee, drie weken een middagje winkel in en winkel uit, pashok in en pashok uit, daar was ik toch niet vies van. Zeker niet als ik “toch” in het centrum moest zijn. Niet dat ik altijd met iets thuis kwam maar het was toch wel een soort uitje. Dat lijkt nu heel anders. Sterker nog, dat ìs nu heel anders. Toen ik laatst twee vrouwen een afspraak hoorde maken om samen gezellig te shoppen voor decemberkleding dacht ik: “Gelukkig heb ik al warme hardloopkleren voor de winter. O wacht, ze hebben het over gewóne kleren. Pffff, blij dat ik niet hoef!” Ja, dat dacht ik echt.


Kijk eens wat voor een leuk jasje ik heb gescoord!


“Zou het de overgang zijn?” vroeg een kennisje en ze klonk wat bezorgd. Zij steunt namelijk van harte de kledingindustrie en had toch al zo'n last van opvliegers. Zelf denk ik dat het door dat hardlopen komt. Daar begon het in ieder geval mee. Op de dagen waarop ik “vroeger” naar het centrum reed, ga ik nu naar het bos. En je kan je tijd nu eenmaal niet twee keer besteden. (Net zo min als geld, ja, ik kop hem er zelf wel in.)


Het is precies in mijn kleur en het zit perfect! Lengte is goed, taille op de juiste hoogte!


Daar is mijn herontdekte naaihobby bij gekomen. Het is dus niet zo dat ik tegenwoordig in (alleen maar) oude kleren rondloop. Een uitzondering maak ik daarom voor stofjesmarkten. Af en toe fiets ik op een woensdagochtend naar zo’n markt twee dorpen verderop. En laatst ben ik op het stoffenspektakel geweest. Daar kan je heel voordelig in de leukste lappen slagen.


Ik vind 'm mooi met deze sjaal erbij! Spijkerbroek eronder, rokje kan ook...


En ik heb de kringloopwinkels “ontdekt”. Over voordelig slagen gesproken! Ten aanzien van kringloopwinkels schijnen er grofweg twee kampen te bestaan. In het ene kamp zitten mensen die er niets van willen weten: al dat tweedehandse spul, bah! Het is al gebruikt, gedragen en “dus” vies. Hun tegenstanders behoren tot kamp twee. Kamp twee-mensen vinden het heel normaal om (eerst) in het tweedehandse circuit te kijken als zij wat nodig hebben. Of het nu om meubels gaat, om kerstballen omdat ze de aanstaande kerst in een andere kleur willen vieren, om speelgoed, glazen of om kleren. Er wordt al zoveel weggegooid...


Het is maar een jasje maar ik ben er zo blij mee!


Kringloopwinkels zijn geen muffe winkels met half kapotte spullen. Alles staat netjes gesorteerd en de kleding is gewassen of zelfs gestoomd. In kringloopwinkels kan je ook gewoon leuk snuffelen. Dan vind je misschien, net als wij, een losse deksel die precies op je ene ovenschaal past zodat die weer compleet en nog bruikbaarder is. Of dan kom je zomaar een leuke picknick-rugzak tegen. Gloedjenieuw, waarschijnlijk was het een relatiegeschenk, en voor een belachelijk laag prijsje. Soms moet je je fantasie en handigheid gebruiken. Dan kan een kaal krukje met een nieuw verfje een nachtkastje worden en een te grote jurk na een uurtje achter de naaimachine je lievelingsdracht in de zomer. Net als die korte spijkerbroek die ik ooit voor minder dan de prijs van een kopje koffie kocht. 

Winkelen, dat eindeloze shoppen is echt niets meer voor mij. Kringloopwinkelen daarentegen; af en toe, absoluut niet te vaak, even door zo'n zaak struinen en dan (heel voordelig) zomaar boffen: zo goed voor portemonnee, milieu èn humeur ;)


Zomaar gevonden in een kringloopzaak. Voor vier eurootjes. Vier! Daar wordt zo’n jasje gewoon nóg mooier van! Toch?









1 opmerking:

Berna zei

Helemaal super! Zal je vast mooi staan.
Leuk hoor kringloopwinkels. Ik neus er graag in rond.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...