dinsdag 3 juli 2018

Netflix Challenge update


 Hoe of het met mijn Netflix Challenge ging, vroeg iemand laatst.
“Hmm, ja goed,” antwoordde ik.
“Je ligt op schema? Die vijfentwintig films/documentaires ga je wel halen?”
Ik mompelde iets wat de ander niet hoefde te verstaan.
“Wat?”
Er kwam nog iets onduidelijks uit mijn mond, iets met “klaar” erin.
“Je bent er klaar mee? Twee per maand is ook best veel. Je hebt toch ook meer dingen te doen!”
Toen heb ik het maar bekend: “Het is klaar. Ik heb mijn doel al gehaald.”

Even tussendoor: normaal doe ik niet zo geheimzinnig, schijnheilig bescheiden of hoe je het noemen wilt. Het geval wil echter dat degene die ernaar vroeg een heel gestructureerd iemand is, iemand die voor elk karweitje een vaste dag heeft, die een tiptop in orde huis én tuin heeft, die pas gaat lezen als de boodschappen gedaan zijn en die geen idee heeft hoe leuk bingewatchen is. Iemand die ik dolgraag zou willen zijn. Als ik mijn boek uit heb. Of mijn serie. Of vlak voor ik onverwacht bezoek krijg. Een benijdenswaardig persoon maar niet iemand aan wie je zomaar vertelt, zonder het risico te lopen dat zij ter plekke flauwvalt, dat je in een half jaar tijds die vijfentwintig films/documentaires er doorheen gejast hebt.

Wat ik dus heb gedaan.
Achtentwintig om precies te zijn.
Achttien films en tien documentaires in zes maanden in plaats van in een jaar.

Ik weet dat ik beloofd heb om ze hier op dit blog te bespreken maar dat ga ik mijzelf jullie niet aan doen. Netflix’ers op zoek naar een tip en andere geïnteresseerden kunnen onderaan deze post mijn lijst bekijken. Geen bespreking dus, zelfs geen korte beschrijving over de inhoud, wel bij elke titel een link naar Imdb.com, dé site voor films, series en documentaires, en een waardering van één tot vijf sterren. Dat laatste gaf behoorlijk wat stress hier; welke films/docu's vijf sterren verdienen stond (en staat) als een paal boven water, maar welke vier, drie en "slechts" twee of één... Ik heb er nog net niet wakker van gelegen.

Ondanks dat ik, achteraf gezien, wel erg voorzichtig heb ingezet en deze challenge (mede) daardoor niet echt een uitdaging is geworden, heb ik ervan genoten én geleerd. Ik had niet verwacht dat ik zoveel mooie, interessante, ontroerende documentaires zou vinden. Ik ben dagenlang onder de indruk gebleven van de staat van de koraalriffen (Chasing coral). Ik heb tranen moeten wegslikken bij het zien van End Game en echt gehuild bij het o zo mooie Twinsters.
De lijst van documentaires die ik nog wil zien is inmiddels langer dan die van films. Nu mijn doel gehaald is, ga ik me storten op documentaireseries. En mijn huis schoonmaken.

En dan volgt nu mijn lijst, eerst de films en dan de docu's. Het mag duidelijk zijn dat de titels met vijf sterren ab-so-lu-te aanraders zijn, vooral de documentaires!


The sessions    5*
Woman in gold    5*
The Hours    4*
Vaiana/Moana    4*
Okja    3*
Prisoners    3*
Tangled    3*
Vertigo    3*
Public enemies    3*
The butler    3*
Money monster    2*
Riphagen    2*
Unlocked    2*
Kick ass    1*



Chasing coral    5*
AlphaGo    5*
Twinsters    5*
Virunga    5*
End game    4*
Ladiesfirst    3*
Amy    3*



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...