dinsdag 12 mei 2009

Ding 13: Online kantoortoepassingen en andere tools


Ook bij dit onderdeel kan ik voor de vele voordelen online kantoortoepassingen als Google Docs verwijzen naar de beschrijving in de opdracht.
Kort samengevat: online aanmaken, publiceren, raadplegen, delen, opslaan en bewerken van documenten. Oudere versies blijven behouden en er zijn geen problemen met eventueel verschillende soft wareprogramma’s. De deelnemers kunnen verschillende rechten toegekend krijgen: raadplegen en/of bewerken, het enige wat zij nodig hebben is een Gmail-account.

Bij de start van deze cursus heb ik voor het eerst kennisgemaakt met Google Docs in de vorm van het voortgangsdocument. Inmiddels staan er wat meer documenten bij, o.a. de vakantieplanning (die zeer geregeld wijzigt) van mijn zoon en schoondochter. Voor mijn gemak maak ik bij een paar documenten gebruik van de attenderingsmogelijkheid; elke keer als één van de gebruikers iets in het document wijzigt, krijg ik een mailtje dat dat is gebeurd. (In de werkbalk van het document te vinden onder “Extra” en vervolgens “Meldingsregels”.)

Omdat ik wel van alternatieven houd, heb ik de mogelijkheden van Zoho bekeken. Ik was stevig onder de indruk van de grote hoeveelheid diensten die daar geboden werd en ook van de fraaie (kleurrijke) vormgeving. Toch blijf ik (vooralsnog) bij Google Docs; ik vind het wel zo handig dat het vanuit mijn mailbox te bereiken is – scheelt weer een gebruikersnaam en wachtwoord!

1 opmerking:

petra zei

En google docs is een ideale uitwisselingsplek voor o.a. powerpoints. Je hoeft niet elke keer te mailen en met een volle postbus te zitten.
Ik lees dat je met veel plezier 23 dingen doet en je ligt prima op schema

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...