woensdag 6 mei 2009

Ding 11 en 12: Wiki's



Net terug van een heerlijke week in Zwitserland en met nog een paar vrije dagen voor de boeg zit ik alweer achter mijn MacBook. Waarschijnlijk ben ik op dit moment één van de weinigen die geen last heeft van het slechte weer: mijn Google Reader zit vol leuke en interessante berichtjes en ik moet nog wat 23dingen-huiswerk inhalen…


Wiki’s dus.
Ik denk dat iedere internetter wel bekend is met Wikipedia. Zelf maak ik er heel veel gebruik van. Het is immers dé bron van informatie op het net. Niet alleen vóór iedereen, maar ook ván iedereen. En in dat laatste zit ‘m de kneep want hoe juist of zelfs betrouwbaar is de gevonden info?
De manier om deze valkuil te omzeilen is: kritisch blijven, bevestiging op andere sites zoeken en de links onderaan de artikelen volgen.

In de opdracht staan de vele voordelen van het gebruik van een wiki al uitgebreid beschreven. Het meest aantrekkelijke vind ik dat het niet alleen een manier is om kennis te delen, maar zeker ook om kennis op te bouwen, en in die zin kan elke organisatie er wel bij varen. Dus ook een openbare bibliotheek.

Een andere valkuil is dat een wiki één grote, en dus onoverzichtelijke, brei van artikelen, links, foto’s wordt. Een toezichthouder, een moderator, is dan absoluut niet overbodig. Als een soort gespreksleider moet hij/zij de informatie op tijd samenvatten en overzichtelijk houden.

Uit deze laatste opmerking kan je opmaken dat ik ook gespeeld heb in die zandbak van de 23#wiki. Wat was het daar zoeken! Ik wilde mijn berichtje posten bij “Favoriete vakantie” en vervolgens kon ik dat item niet meer terugvinden… Bleken er verschillende favoriete vakanties, vakantie, vakantiebestemmingen, vakantielanden enz. enz. te zijn!
Ook het plaatsen van een foto was niet zo simpel als ik had gedacht. Pas na meerdere pogingen lukte het om er eentje te uploaden en daarna had ik de hulp van de helppagina nodig om het formaat aan te passen.
Gelukkig is het uiteindelijk gelukt en gelukkig vind ik het leuk om zo te puzzelen…

1 opmerking:

DerkBernard zei

Zie mijn commentaar op AnitaM's weblog. Goed werk!
groet, Bernard

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...