dinsdag 12 mei 2009

Ding 14: Instant messaging


Mijn eerste reactie bij dit onderdeel was: chatten, dat is ouderwets! Er is een tijd geweest dat ik heel regelmatig op MSN te vinden was; gezellig chatten met een vriendin maar ook zakelijk met collega’s. (Voor de goede orde: dit was in mijn vorige baan!) Het was leuk en praktisch; je kon tussendoor andere dingen doen en je kon, na enig oefenen, met meerdere mensen tegelijk kletsen, uh… contact hebben.
Op een gegeven moment werd dit steeds minder. Ik kreeg een andere baan (bij de bieb dus) met andere manieren van samenwerken, en privĂ© waren er steeds meer dingen op internet te doen en uit te vinden waarbij ik niet gestoord wilde worden. Mijn status ging steeds vaker op “offline” en ik gebruikte het MSN-venster alleen nog maar om te kijken of er mail was. Met iGoogle als startpagina is die laatste toepassing ook niet meer nodig.

In de bibliotheek heb ik geen ervaring met het chatten met klanten. Ik vraag me ook af of dit haalbaar is; er moet dan immers ofwel iemand constant online zijn ofwel er moet een soort spreekuur zijn. Wat is er mis met vragen via mail laten stellen en daar binnen een acceptabele (korte!) tijd op antwoorden?

Voor deze oefening heb ik een chatvenster op mijn blog gezet en ik heb wat contactpersonen voor mijn chatlijst uitgenodigd. Maar of ik hier vaak gebruik van ga maken? Ik ben voorlopig druk genoeg met 23#, mailen, krabbelen en tikken op Hyves, en o ja, werken, huishouden en “live” contact houden. En als mijn zoon en schoondochter komende zomer weer met vakantie in de VS zitten, hoop ik ze via Skype te spreken en te zien.

1 opmerking:

petra zei

Sylvie, je hebt gelijk, de chatfunctie zie je nog wel terug bij veel kinderen op Hyves. Tegenwoordig is het meer twitteren en sms. Skype vind ik persoonlijk ook veel sneller en makkelijker!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...