dinsdag 19 mei 2009

Ding 16: YouTube


Mijn eerste gedachte bij dit onderdeel was: daar ben ik dan gauw mee klaar! Letterlijk dan, want klaar ben je met YouTube niet gauw. Of je nou een muziekclip wilt bekijken, nieuws, home movies of instructievideo’s – het staat er allemaal en het is gemakkelijk te vinden. En voordat je het weet, ben je zo een uur (of meer) verder….
Omdat ik al jaren YouTube gebruik was er voor mij weinig meer te ontdekken in de “ontdekoefening”. Toch wilde ik me er niet gemakkelijk vanaf maken en ik bedacht een alternatieve opdracht: onderzoeken wat YouTube nièt meer biedt.
YouTube mag dan heel veel filmpjes hebben, ze verwijderen ook een heleboel. Dit wordt geautomatiseerd gedaan door middel van filtersystemen, en de reden is meestal (mogelijke) schending van auteursrecht.

Al google’end en surfend kwam ik de site van YouTomb. YouTomb is een project dat eind 2007 is opgestart door een aantal studenten van het MIT (Massachusetts Institute of Technology). Hun doel is door middel van het in kaart brengen van de verwijderde video’s erachter zien te komen hoe de filters van YouTube werken èn of deze wel goed werken.
Op YouTomb (wat is die naam goed gevonden!) zijn lijsten te vinden van verwijderde video’s, aangevuld met gegevens over wie de film geupload heeft, wanneer dit is gebeurd, hoelang het op de site heeft gestaan, op wiens verzoek het verwijderd is en sinds wanneer.
Persoonlijk vond ik het erg interessant om deze site te bekijken. Met name de constant doorlopende lijst van “Latest Video Scans” maakte behoorlijk veel indruk: iets zien gebeuren is toch vaak duidelijker dan er alleen maar over te lezen. En dat laatste is ook de kracht van YouTube.

1 opmerking:

petra zei

Sylvie
Zo leer ik ook van jullie. Ik ben gelijk gaan kijken. Wat leuk You Tomb. Ik hoop dat jouw collega's ook jouw blog lezen en er naar gaan kijken!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...