dinsdag 9 juni 2009

Ding 19: Sociale netwerken


Als ik met collega’s praat over internet en sociale netwerken, maar ook als ik zo wat blogs over dit onderwerp lees van o.a. mijn medecursisten, dan valt me op dat Hyves als eerste en vaak als enige netwerk genoemd wordt. Vervolgens blijken er dan grofweg twee kampen te zijn: zij die de lol en het gemak van Hyves zien en zij die het verspilling van hun tijd vinden omdat het in hun ogen onpersoonlijk en te oppervlakkig is en “je kan toch beter gewoon bij je vrienden op bezoek gaan”.

Smaken verschillen nu eenmaal en daar is niks mee. Ik vind het alleen jammer dat een groot gedeelte van die laatste groep dan meteen het hele web 2.0 over één kam scheert met Hyves. En dan laten zij, mijns inziens, toch veel zinvols liggen.

Voordat ik met deze cursus begon had ik al een paar profielen, o.a. bij Hyves, YouTube, Schoolbank en Boekmeter, en volgde ik twee weblogs. Nu, tijdens 23#, is het aantal van mijn accounts zeker verdubbeld (ik moet bekennen dat ik de tel een beetje ben kwijtgeraakt, ik moet ergens een briefje hebben….) en het aantal weblogs – daar heb ik geen idee meer van en dankzij Google Reader hoeft dat ook niet.

Waar ik de tijd vandaan haal? Ik kijk wat minder tv, het is een groot gedeelte hobbytijd, een klein gedeelte cursustijd, maar omdat ik nu gerichter en dus sneller aan mijn informatie kom, kost het eigenlijk niet zo heel veel (meer) tijd. Af en toe maak ik gebruik van een online eierwekker; zeer, zeer handig!
Wat het me oplevert? Heel veel nieuwsfeiten en –feitjes, goede tips (al dan niet op rechtstreeks verzoek), interessante links en vooral nieuwe (en vaak bijzonder nuttige) contacten.
Ok, dit alles kan je ook tegenkomen op een verjaardag, bij een lezing of in een kroeg en dan heb je ook een gezellige avond (en daar blijf ik ook van genieten), maar thuis op internet kan je veel gemakkelijker van een oninteressant persoon afkomen en zijn de drankjes een stuk goedkoper.

1 opmerking:

petra zei

Sylvie, een kwestie van teveel accounts kan heel verwarrend werken. Om dat tegen te gaan, zorg elke keer voor hetzelfde password anders word je inderdaad gek!
Hyves is een heel andere categorie van sociaal netwerk als bijv. bibliotheek 2.0. Je kunt niet alles bijhouden en ook daarin moeten keuzes gemaakt worden. Ik heb ook weer wat geleerd: een digitale eierwekker. Zal ik zeker gebruiken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...