maandag 1 juni 2009

Ding 18: LibraryThing


Vast heel herkenbaar: ik ben voor het eerst bij iemand thuis en ik kijk wat er in de (hopelijk aanwezige) boekenkast staat. Ik vind het dan heel leuk om boeken te zien waarvan ikzelf ook genoten heb, maar eigenlijk is het nog leuker om daarnaast, voor mij, onbekende titels aan te treffen. Een boekenwurm staat immers altijd open voor leestips.

Met LibraryThing is het mogelijk om bij heel veel mensen in hun boekenkast te kijken en zo geattendeerd te worden op titels die je nog niet kende.

LibraryThing, LT voor intimi, ziet er fraai uit en is bijzonder gebruikersvriendelijk. Een account is snel gemaakt en vervolgens kan je je hele boekenverzameling catalogiseren. Met een paar simpele handelingen voeg je een boek aan je collectie toe, inclusief titelbeschrijving en afbeelding van de omslag. Om dit alles nog completer te maken, hang je er natuurlijk trefwoorden aan, en eventueel een recensie en een beoordeling.
Erg simpel, maar niet automatisch snel. Een titel, schrijver of zelfs ISBN-nummer werd niet altijd meteen herkend; ik moest daarvoor vaak tussen de verschillende bronnen switchen. Daarna kwam het kiezen van de juiste omslag. LT biedt in de meeste gevallen een aantal keuze’s, maar bij een paar van mijn boeken moest ik zelf een afbeelding uploaden.
Het geheel voorzien van trefwoorden vond ik de grootste klus. Delicious komt met voorbeelden uit je eigen trefwoordenverzameling en, indien beschikbaar, met andere relevante trefwoorden – LT doet dit jammergenoeg (nog?) niet. Mijn tip: voorzie een nieuw toegevoegde titel meteen van trefwoorden. Stel niet uit waar je later weinig zin meer in hebt.

Al met al vind ik LibraryThing een typische Web 2.0 toepassing; ook hier komt het op “delen” neer. Je deelt hier je boekenverzameling, je mening, je smaak en je tips. Stop er wat tijd in en doe er je voordeel mee! Onderzoek de optie “aanbevelingen” en kijk dan ook waarom bepaalde titels jou aanbevolen worden.
Alleen…. kan iemand mij vertellen wat “De verborgen geschiedenis” van Donna Tart met “Parfum” van Süskind te maken heeft, en “Kruistocht in spijkerbroek” met “Pluk van de Petteflet”??? Ok, ze staan alle vier in "mijn LibraryThing" en ik heb van alle vier genoten, maar de rode draad is….?

1 opmerking:

petra zei

Sylvie
Een ideale toepassing voor een echte boekenwurm! Wat ik wel veel hoor is dat bibliothecarissen zo weinig tijd hebben om te lezen. Vaak wordt het weer vakantiewerk, maar met library thing heb je ook je "leesvoer" weer onder controle. Sylvie ik lees met veel plezier je blog en je maakt er elke keer veel werk van!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...