donderdag 11 juni 2009

Ding 20: Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk

Last.fm – ik heb een eigen account aangemaakt, de "scrobbler" gedownload en ik heb de site wat verkend. Ondertussen luisterend naar de “Jackson Browne Radio”; wel lekkere muziek. De site biedt veel mogelijkheden, vooral om op nieuwe artiesten uit te komen, maar ik vind het niet erg gebruikersvriendelijk. Bovendien kan ik pas volledige nummers beluisteren als ik 45 tracks van minstens 15 verschillende artiesten heb toegevoegd. Hierom en omdat het bovendien niet meer gratis is, heb ik besloten om me er verder niet in te verdiepen. En ook omdat ik een luie luisteraar ben.

Ik houd van muziek, heb het vaak opstaan, maar ben er verder niet zo mee bezig. Ik houd niet van de vraag “Kies jij een cd’tje uit?”, dan ga ik diep zuchten en moet ik lang zoeken. Maar meestal blijft het bij diep zuchten. En zet mijn man wat op. Hij is wel een echte muziekliefhebber en hij heeft onze cd-verzameling in de iTunesbibliotheek geladen. Heel fijn! (2x: mijn man en het feit dat hij dat gedaan heeft.)

Want het fijne van iTunes vind ik de Genius. Je hoeft dan maar één nummer uit te kiezen (in plaats van een hele cd dus), je klikt op de Geniusknop en iTunes kijkt welke nummers uit je bibliotheek daarbij matchen. Resultaat: een ideale afspeellijst en, zeker als je verzameling groot is en in de loop van een lange tijd opgebouwd, een heerlijke tour langs Memory Lane.

2 opmerkingen:

petra zei

Sweetr memories krijg je bij dit "Ding"! Je kunt je favoriete nummer wel "tig" keer afdraaien en dat is zo leuk hieraan.

Piet P. zei

Dag Syl,
Ik ben wel 1,5 uur bezig geweest in Last FM, maar ik vind het ontzettend lastig en muziek: ho, maar! Ja, 30 seconden of zo. Ik dacht dat het aan mij lag, maar als zelfs jij het gebruiksonvriendelijk vindt...dan is het ECHT moeilijk.
Trijntje Drop had het ook al over Genius en jij nu ook: dat is wel leuk als je zo'n ding hebt waarmee je muziek van je computer kunt luisteren elders in huis. Maar ik heb zoiets niet, ik pak gewoon een cd'tje uit de kast en stop het ergens in een cd-speler.
En als ik aan de computer bezig ben en muziek wil, dan zoek ik óf gemakkelijk iets uit mijn bibliotheek of ik zoek een fijne internetradiozender op.(Die zijn er zooooveel).
Ik begrijp dat Last FM en andere sociale muzieksites geweldig leuk zijn als muziek je hobby is. Ik dénk dat de muziekafdeling er veel mee zou kunnen, maar ik weet er nog te weinig van om een concreet voorbeeld te noemen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...