maandag 22 juni 2009

Ding 22: Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Omdat “de wereld verandert” (Bibliotheek2.0) en omdat ik -dus- actief mee wil werken aan de voortgang van mijn bibliotheek (A Librarian's 2.0 Manifesto) ben ik erg blij dat ik onlangs de gelegenheid heb gekregen om het hoofd van onze bibliotheek te laten zien dat onze organisatie veel “tweepuntnuller” kan (en moet) worden.
Bij het verzamelen van voorbeelden, argumenten en ideeën heb ik hulp gevraagd aan mijn (nieuw opgedane) contacten op Hyves, Twitter en Bibliotheek2.0 èn ook gekregen! Hartelijk dank: Edwin, Karolien en Wilma! Nog afgezien van de inhoud van deze bijdrages was dit natuurlijk ook een mooi plaatje bij mijn praatje over het nut van web2.0.

Door omstandigheden was er uiteindelijk te weinig tijd om mijn verhaal te houden, maar na het doorkijken van de punten die ik op papier had gezet, besloot het hoofd van de bibliotheek dat we na de zomer hierover een hele middag gaan praten (in plaats van het halve uur dat er oorspronkelijk voor uitgetrokken was!).
In september ga ik (o.a.) laten zien dat het (hoog) tijd is om meer naar buiten te treden (weblog, wiki, RSS), en ons minder te focussen op bezoekersaantallen en meer op het opzoeken van gebruikers (Hyves, Twitter). Met tools als LibraryThing, My Discoveries en Last.fm kunnen onze (toekomstige) leden en bezoekers een stem krijgen en een manier om de bibliotheek meer van henzelf te maken.

Bibliotheek 2.0: natuurlijk! Omdat de wereld nu eenmaal (snel) verandert en omdat ik inderdaad geniet van de opwinding en het plezier van positieve verandering en dat uit wil stralen naar collega’s en gebruikers.
Daarbij: ik houd van mijn werk.

4 opmerkingen:

petra zei

Sylvie, mijn complimenten voor jouw blog. Ik zie dat je met veel enthousiasme aan je blog gewerkt hebt en ook daadwerkelijk "dingen" wilt gaan toepassen en veranderen in de praktijk. Ik ben er trots op dat ik jou mocht coachen.

tikkeltje zei

Hoi Sylvie,
een mooier compliment kun je niet krijgen toch...........
groetjes

Sylvie zei

@ Petra: hartelijk dank voor je complimenten. Ik heb, meer dan ik verwacht had, genoten van het bloggen. Ook danzij jouw reacties en die van mijn andere lezers.

@ Ina: inderdaad, ik zit hier nog te blozen van verlegenheid (en trots)!

Anoniem zei

hi Sylvie, ik moet binnenkort es een dagje uittrekken om jouw blogsels en alles te lezen..... wat een hoop info!! leuk hee! heel fijn weekendje verder & groetjes, Pee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...